Polecamy

Spotkanie autorskie z dr. hab. Markiem Bernackim - relacja

Data dodania: 28.09.2011

Obchody Roku Czesława Miłosza wpisane zostały w plan imprez Książnicy Beskidzkiej na rok 2011.
We wrześniu w ramach Dyskusyjnych Klubów Książki, w Książnicy Beskidzkiej odbyło się spotkanie z dr. hab. Markiem Bernackim. Literaturoznawcą specjalizującym się w literaturze polskiej XX wieku, „lokalny miłoszolog” (wg określenia prof. Anny Węgrzyniak) – autor monografii poświęconej twórczości Czesława Miłosza, wypromował kilka dobrych prac licencjackich poświęconych twórczości autora „Doliny Issy”, które trafiły do archiwum „The Milosz Institute” w Krakowie. Zwolennik fenomenologicznej i hermeneutycznej metody interpretacji tekstów literackich. Jako bielszczanin interesuje się historią i kulturą Bielska-Białej, promuje edukację regionalną. Jest autorem kursu e-learnigowego „Pomniki i tablice pamiątkowe Bielska-Białej”. Od roku akademickiego 2008/2009 prowadzi w ATH autorskie seminarium dyplomowe pt. „Artystyczno-literackie Bielsko-Biała”.Badacz twórczości Czesława Miłosza opowiadał o swoim zamiłowaniu do twórczości noblisty, o fascynacji esejem pt. "Ziemia Ulro", któremu w 2005 roku poświęcił zbiór szkiców pt. „Wyprowadził mnie z Ziemi Ulro”.
Marek Bernacki przywołał definicje, jakimi Czesława Miłosza określają badacze literatury:
„Miłosz jak świat” Jan Błoński, krytyk literacki
„Góra Miłosz” Jerzy Jarzębski, literaturoznawca
„Kontynent Miłosz” Jerzy Illg, wydawca
Podsumowując twórczość noblisty, prelegent przytoczył argumenty przemawiające za tym, że watro czytać Miłosza:
 

  1. „Miłosz choć nie doceniony współcześnie – jest jednym z najważniejszych pisarzy polskich XX i początku XXI wieku.
  2. Warto czytać Miłosza, choćby dlatego, że:
  • był świadkiem XX stulecia;
  • uczył tolerancji wobec tego, co inne, a w różnorodności świata dostrzegł niedocenioną     wartość;
  • był człowiekiem poszukującym sensu życia, niegodzącym się na taki świat, w którym nie     ma miejsca na tajemnicę Boga, metafizykę i sprawy duchowe;
  • dostrzegał i opisywał zmysłowe piękno świata; uczył takiej postawy innych;
  • pisał piękne i oryginalne wiersze, które nie są tylko „czysta poezją”, ale pokazują, jak żyć w     „czasie marnym”; pozbawionym głębszych wartości, w postmodernistycznym świecie „płynnej nowoczesności” …

W spotkaniu udział wzięli uczniowie z bielskich szkół średnich.



Nadesłała: Sabina Habdas


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP