Polecamy

Europejski Kongres o wykluczeniu cyfrowym 2011

Data dodania: 12.09.2011

Europejski Kongres o wykluczeniu cyfrowym 2011

Wśród około 150 uczestników kongresu znaleźli się politycy Unii Europejskiej - przedstawiciele Komisji Europejskiej i europosłowie, którzy dzielili się ze zgromadzonymi swoją wizją roli i funkcji bibliotek w cyfrowym świecie.

Wskazówki i komentarze unijnych polityków dotyczące tego, co robią biblioteki i w jaki sposób o tym komunikują, były bardzo interesujące. Komunikaty kierowane przez bibliotekarzy do przedstawicieli władz różnych szczebli zawierają zwykle bardzo ogólne przekazy o ważnej roli bibliotek w życiu społeczności, np. "zachowują dziedzictwo kulturowe", "promują czytelnictwo", "wspierają rozwój lokalnej społeczności", "rozwijają kulturę wysoką" itp. Takie komunikaty nie zawsze docierają do odbiorców i wywierają pożądany skutek - zwłaszcza obecnie, w dobie globalnego kryzysu.

Jak więc mówić, by być słyszanym? Na jakich podstawach budować przekaz rzeczniczy? Jakie zasoby wykorzystywać, by oferta bibliotek spotkała się z zainteresowaniem władz? Zachęcamy do zapoznania się z poniższymi wskazówkami, bo niezależnie od tego, na jakim szczeblu budowane są relacje (europejskim, krajowym czy lokalnym) spojrzenie z perspektywy władz może się przydać wszystkim bibliotekom.

  • Cokolwiek robisz, dokumentuj swoje działania – mierz, badaj i opisuj. Dostrzegaj i monitoruj wpływ, jaki wywiera Twoja biblioteka w swoim środowisku. Sprawdź, czy dzięki zasobom biblioteki (np. informacjom wyszukanym w Internecie z pomocą bibliotekarza) jakaś osoba bezrobotna znalazła pracę i zapisz jej historię. Jeśli znasz mieszkańca swojej miejscowości, który dzięki informacjom uzyskanym w bibliotece założył własną firmę, zapisz jego historię. Zbieraj i opisuj – tak kontretnie, jak tylko się da - wszystkie historie użytkowników o tym, jak korzystanie z biblioteki odmieniło ich życie. Sukcesy użytkowników przekładaj na sukcesy swojej biblioteki i argumenty przemawiające za jej wspieraniem.
  • Polityków interesują fakty, liczby, gospodarka i pieniądze. Chcą konkretnych danych, wyrażonych liczbami, i rzetelnych informacji, mających bezpośredni związek z gospodarką. Praca społeczna i kulturalna zyska ich zainteresowanie, jeśli zostanie opisana językiem ekonomicznym.
  • Nie oczekuj, że polityk zrozumie Twój problem. To Ty musisz poznać i zrozumieć jego problemy. Zaproponuj mu jakieś rozwiązanie. Mieszkańcy Twojej miejscowości nie potrafią posługiwać się rządowym portalem ułatwiającym roczne rozliczenia podatków on-line? Naucz ich, policz i udokumentuj. Nie wiedzą o istnieniu serwisów internetowych zawierających sprawdzone informacje medyczne? Pokaż im je. Do Twojej biblioteki mieszkańcy mają dużo bliżej niż do najbliższej agendy rządowej.
  • Opisz ofertę swojej biblioteki jako USP – unikalną propozycję sprzedaży. Co daje mieszkańcom Twoja biblioteka, czego nie mają w swojej ofercie inne instytucje w okolicy? Co biblioteka publiczna ma w sobie wyjątkowego? Jakie korzyści odnoszą użytkownicy bibliotek w porównaniu z osobami, które z nich nie korzystają? Warto przemyśleć „unikalne produkty” biblioteki (im więcej, tym lepiej) i trzymać je w gotowości, by móc – w razie potrzeby - zaprezentować je jako potencjalne rozwiązania ważnych społecznych problemów.
  • Globalny kryzys to problem, z którym zmagają się wszyscy – zarówno biblioteki, których budżety dotkliwie odczuwają skutki światowej recesji, jak i poszukujący rozwiązań politycy. Co biblioteki mogą zaoferować mieszkańcom swoich miejscowości w trudnych czasach kryzysu? Dostęp do zasobów za darmo, dzięki któremu mogą oni rozwinąć swoje kompetencje? Informację o runku pracy? Wzór aplikacji i pomoc w jej wypełnieniu? Pomoc w założeniu skrzynki e-mailowej na darmowym serwerze?
  • USP (unique selling proposition) – czyli unikalna propozycja sprzedaży; czynnik eksponowany w kampanii reklamowej, który wyróżnia dany produkt, spośród innych w jego sektorze. USP jest argumentem, na którego podstawie buduje się podwaliny przekazu reklamowego. To unikalna korzyść, jaką klient nabywa wraz z zakupem produktu.

Źródło: PRB


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP