Polecamy

Papier drożeje, czytelników mniej

Data dodania: 12.07.2011

Papier drożeje, czytelników mniej

Dalszy wzrost cen papieru jest nieunikniony uważają eksperci Instytutu Globalizacji. Głównym powodem jest wprowadzanie barier protekcjonistycznych przez Stany Zjednoczone i Unię Europejską.

– Nowe cła na import papieru powlekanego z Azji wprowadziły USA i UE. Już teraz zauważany jest wzrost cen tego surowca na rynkach międzynarodowych. Rosną także koszty ścieru drzewnego używanego do produkcji papieru, który podrożał od 2009 r. o blisko 300 proc. – komentuje dr Tomasz Teluk, prezes Instytutu Globalizacji.

Na wzrost kosztów produkcji narzekają nie tylko producenci papieru, ale także branża poligraficzna. Tracą na tym kraje, w których drukuje się czasopisma i gazety na papierze z importu. Przykładem może być Polska, częsty podwykonawca zleceniodawców zachodnioeuropejskich. Według Instytutu Globalizacji, co zaczyna być niepokojącą praktyką w ramach Unii Europejskiej, działania protekcjonistyczne, podejmowane są na zlecenie beneficjantów, przeciwko konkretnym firmom.

– Tym samym reprezentowany jest interes kilku wybranych przedsiębiorstw, a nie interes publiczny, który powinien być podstawą legislacji – uważa Tomasz Teluk.

 

Wzrost kosztów papieru powlekanego może skutkować dalszym wzrostem cen gazet i książek, które z dóbr codziennego użytku stają się powoli dobrami luksusowymi. Coraz mniej konsumentów stać na kupowanie prasy drukowanej i literatury.

Jednocześnie unijni urzędnicy narzekają na spadek czytelnictwa w poszczególnych krajach. Według Instytutu widoczny jest brak konsekwencji w polityce europejskiej. Z jednej strony stawia się na edukację, z drugiej zaś za sprawą interwencjonizmu i nowych podatków odcina się społeczeństwo od wiedzy.

Źródło: Instytut Globalizacji


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP