Seminarium online dla uczestników ogólnopolskiej akcji Kwietniowi Antypiraci zgromadziło 3 marca 2022 r. grono kreatywnych osób. Przede wszystkim nauczycieli i uczniów, którzy są gotowi do podjęcia niełatwego wyzwania, jakim jest utworzenie wirtualnego escape room-u o prawach autorskich i własności intelektualnej. Wystąpienia prelegentów były dla nich inspiracją i motywacją.
Mecenas Wojciech Wawrzk, radca prawny, autor bloga PraKreacja. Prawo dla Kreatywnych, wprowadził słuchaczy w zagadnienia związane z funkcjonowaniem własności intelektualnej i obowiązujących nas wszystkich przepisów o prawach autorskich. Odpowiedział na kilka najbardziej obecnie aktualnych pytań związanych z funkcjonowaniem w mediach społecznościowych: Czy można tu publikować fragmenty filmów innych YouTuberów lub wykorzystywać muzykę innych twórców? Czy wykonanie koszulki z ulubionymi postaciami z gier komputerowych jest naruszeniem praw autorskich? Czy w szkolnej prezentacji można wykorzystać dowolne zdjęcie? Co grozi za plagiatowanie?
Paweł Zienowicz z Akademii Genialnego Nauczyciela wprowadził w tematykę wirtualnych escape room-ów. Uczestnicy seminarium zobaczyli, jak może wyglądać prosty pokój zagadek, jakiego rodzaju pytania i zadania można w nim umieścić oraz najważniejsze – jak to technicznie wykonać. Typowym sposobem na uwolnienie się z pokoju zagadek jest odgadnięcie szyfru do zamka, którego wykonanie w Genial.ly wymaga dokładności i precyzji. Pan Paweł pokazał także alternatywne możliwości oswobodzenia się z pokoju zagadek. Przy okazji okazało się, że wśród uczestników seminarium jest kilka osób, które uczestniczyły w kursach i webinarach Akademii Genialnego Nauczyciela.
Dwie nauczycielki z Zespołu Szkół Technicznych we Włocławku wykorzystywały już metodę escape room w pracy z uczniami. Sylwia Czerwińska-Modrzejewska powiedziała o realizacji bardzo ciekawego projektu, jakim było zbudowanie w jednym z pomieszczeń w szkole matematycznego pokoju zagadek. Monika Rębiałkowska przygotowywała z uczniami wirtualne escape roomy. Obie panie podkreślały edukacyjne walory tych przedsięwzięć, które angażowały i aktywizowały uczniów, zachęcały ich do samodzielnych poszukiwań informacji oraz możliwości rozwiązań technicznych.
Nauczycieli do zgłoszenia realizowanego w ramach Kwietniowych Antypiratów projektu jako innowacji pedagogicznej w swoich szkołach zachęcała Anna Puścińska, nauczycielka konsultantka w KPCEN we Włocławku. Kwietniowi Antypiraci pozwalają uczyć się i nauczać w nowatorski sposób. Uczniowie, którzy w antypirackich zespołach będą tworzyli własne pokoje zagadek, zostali wprowadzeni w tematykę przez ekspertów – prawnika i programistę, uczestniczyli w ogólnopolskim seminarium, a efektami swojej pracy podzielą się nie tylko z koleżankami i kolegami z klasy i szkoły, ale pokażą je na ogólnopolskiej stronie Kwietniowych Antypiratów. Do nauczycieli będzie należała pomoc w przeprowadzeniu ewaluacji projektu i sformułowaniu wniosków do kolejnych działań w zespole.
Marzec będzie dla uczestników akcji pracowitym okresem. Do końca miesiąca muszą stworzyć własne wirtualne pokoje zagadek, będą więc działali pod presją czasu. Z efektami ich pracy będzie można zapoznać się na stronie Kwietniowych Antypiratów w kwietniu, a już teraz można zobaczyć, co Antypiraci robili w latach poprzednich. Tegoroczna edycja to już szósta odsłona antypirackich zmagań z prawem autorskim i własnością intelektualną.
Tekst oprac.: Anna Puścińska
Na zdjęciu: prelegenci seminarium
Akcja "Kwietniowi Antypiraci" odbywa się pod patronatem medialnym portalu SBP