Polecamy

Wyniki badań efektywności bibliotek pedagogicznych

Data dodania: 02.11.2021

Wyniki badań efektywności bibliotek pedagogicznych

Na stronie projektu Analiza Funkcjonowania Bibliotek opublikowano analizę wskaźników funkcjonalności bibliotek pedagogicznych na podstawie danych za 2020 r.

Jak co roku, wskaźniki w tabelach grupowano zgodnie z założeniami Zrównoważonej Karty Wyników (ang. Balanced scorecard) i perspektywami oceny bibliotek w normie PN-ISO 11620:2017 „Informacja i dokumentacja – Wskaźniki funkcjonalności bibliotek”.

Warto zwrócić uwagę na wartości dwóch nowych wskaźników:

  • wprowadzonego w roku 2019 wskaźnika „Procent użytkowników zewnętrznych” wśród wszystkich użytkowników biblioteki, którego celem jest ocena odsetka użytkowników biblioteki spoza populacji obsługiwanej, a tym samym znaczenia biblioteki dla edukacji i kultury w regionie oraz jej wpływu i atrakcyjności poza bezpośrednim zasięgiem oddziaływania,
  • wprowadzonego w roku  2020 roku wprowadzono wskaźnika „Liczba dokumentów pobranych z zasobów elektronicznych w przeliczeniu na użytkownika”, którego celem było ustalenie stopnia wykorzystania zasobów elektronicznych oferowanych przez bibliotekę zdalnie i w sieci lokalnej biblioteki. Za pomocą powyższego wskaźnika można również dokonać oceny, czy użytkownicy biblioteki odnajdują w jej zasobach elektronicznych materiały, które ich interesują.

W roku 2020 w badaniach wzięło udział 72,3% bibliotek pedagogicznych, nie licząc trzech bibliotek powiatowych. Jest to nieznaczny przyrost w stosunku do roku poprzedniego.

Więcej informacji na stronie projektu SBP: https://afb.sbp.pl/afbe/wyniki-badan/

 


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP