Na stronie Głównego Urzędu Statystycznego ukazał się raport Kultura w 2020 roku, a w nim m.in. informacje na temat funkcjonowania bibliotek publicznych, pedagogicznych oraz ich filiii, naukowych, bibliotek zakładów pracy i bibliotek towarzystw naukowych objętych badaniami statystyki publicznej. W opracowaniu wykorzystano dane statystyczne zbierane na podstawie formularza K-03.
W raporcie podano m.in. informacje dot. wpływu COVID-19 na prowadzenie działalności bibliotek publicznych w 2020 r.:
Stan zagrożenia epidemicznego wprowadzony w 2020 r. na terenie całego kraju spowodował czasowe zawieszenie lub znaczne ograniczenie stacjonarnej działalności bibliotek. Część jednostek obsługiwała jedynie zwroty i wydawała rezerwacje w wyznaczonych punktach, a część świadczyła usługi, wykorzystując m.in. możliwości Internetu. Ograniczenia w działalności bibliotek publicznych w poszczególnych miesiącach miały różny zakres i formy, w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej w kraju.
Ograniczenie możliwości prowadzenia działalności m.in. przez biblioteki publiczne dało impuls do świadczenia usług on-line, dzięki czemu 55,6% (4 236) bibliotek publicznych i filii oferowało dostęp do swoich usług w okresie czasowego zamknięcia bibliotek publicznych związanego z COVID-19.
Biblioteki publiczne i ich filie wprowadziły możliwość:
- zdalnego korzystania z ebooków (46,9%),
- rejestrację on-line nowych czytelników do biblioteki (26,9%),
- nieodpłatnego zamówienia skanu lub digitalizacji wskazanych artykułów/publikacji (21,2%),
- zdalnego korzystania z audiobooków (11,4%),
- zdalnego dostępu do prasy – numerów bieżących (3,4%),
- oraz inne rozwiązania wpływające na poprawę możliwości korzystania z usług w czasie trwania COVID-19 (66,1%).
Sytuacja pandemiczna przyspieszyła w bibliotekach wykorzystywanie nowych technologii na potrzeby świadczenia usług swoim użytkownikom m.in. poprzez
- udostępnianie zdigitalizowanych treści,
- e-booki lub linki do materiałów innych bibliotek czy serwisów sieciowych.
Ponad połowa bibliotek (51,4%) posiadała konta na portalach społecznościowych i umieszczała wpisy o bieżących wydarzeniach, zdjęcia i informacje o swoich usługach.
Pełna wersja raportu do pobrania na stronie >> GUS
Redakcja