Goethe-Institut w Warszawie zaprasza na dwa spotkania online z Astrid Meckl z Monachium, kuratorką projektu „DIGITAL KIDS – plac zabaw w przestrzeniach cyfrowych”. Spotkania odbędą się na platformie Zoom, Facebooku i Youtube, z tłumaczeniem symultanicznym.
Pierwsze spotkanie "Biblioteka jako miejsce edukacji medialnej - nie tylko dla dzieci | Wykład i dyskusja online" odbędzie się 28 września br. w g. 10:30-12:00
Projekty w ramach edukacji medialnej dla dzieci i młodzieży odgrywają coraz większą rolę w wydarzeniach i działaniach informacyjnych bibliotek publicznych.Rzadko jednak grupa docelowa jest uwzględniana w pracach koncepcyjnych. Wykład na praktycznych przykładach pokazuje, w jaki sposób projekty partycypacyjne z udziałem dzieci i młodzieży mogą odnieść sukces.
Druga część wykładu skupia się na grupie docelowej „rodzice”. W jaki sposób można zainstalować i wdrożyć w bibliotece skuteczną pracę wychowawczą? Dlaczego ważne jest, aby bibliotekarze wspierali rodziców w edukacji medialnej ich dzieci, np. uczulali ich na aspekty praw autorskich i ochrony danych podczas zabawy w sieci. Wykład dostarcza odpowiedzi i zaprasza do dyskusji.
Astrid Meckl jest niezależną trenerką i ekspertką w dziedzinie pedagogiki i edukacji medialnej, edukatorką i bibliotekarką. Pracuje głównie z dziećmi i młodzieżą, a także z dorosłymi, którzy chcą lepiej zrozumieć swoje dzieci i ich zachowania w sieci. W projekcie „Cyfrowy plac zabaw” pełni funkcję kuratorki.
Wydarzenie będzie można oglądać na żywo:
na platformie ZOOM (w języku polskim i niemieckim):
https://sababady.zoom.us/webinar/register/WN_DRXGKFd-QNmaEPvlqhxOZQ
na Facebooku (w języku polskim): https://www.facebook.com/events/253279643367738?ref=newsfeed
na Youtube (w języku niemieckim):
https://youtu.be/uM7k7g_cC3M
Wydarzenie jest częścią projektu „DigitalKids – plac zabaw w przestrzeniach cyfrowych”.
Media cyfrowe stanowią dziś naturalny element życia i codzienności dzieci, które dorastają w otoczeniu najprzeróżniejszych sprzętów. Jednoczesny dostęp do telewizora, laptopa, smartfona, Internetu, radia i konsoli do gier pod jednym dachem nie należy już do rzadkości. Dzieci rodzą się w tym zmediatyzowanym świecie, a media traktują jak oczywistość, są nimi zafascynowane i uczą się, jak wykorzystywać je podczas zabawy.
W jaki sposób intensywne używanie nowych technologii wpływa na rozwój dziecka? Jak reagować, gdy dzieci natrafiają na nieadekwatne dla nich treści? Co właściwie dzieci cały czas robią w swoich smartfonach? Tego typu pytania coraz częściej zaprzątają głowy dorosłych.
Czy w naszym cyfrowym świecie nie powinniśmy bardziej troszczyć się o to, aby wspierać i rozwijać kompetencje medialne u dzieci? Internet oraz transformacja cyfrowa nie znikną z naszego codziennego życia. Zamykanie oczu i uszu nie wydaje się dobrą strategią, szczególnie w edukacji. O wiele ważniejsze jest uczenie dzieci i młodzieży odpowiedniego zachowania w sieci, aby potrafiły umiejętnie poruszać się w cyfrowym świecie i aktywnie w nim uczestniczyć. Ponadto umiejętności cyfrowe są niezbędne, aby pewnie radzić sobie ze stale zmieniającymi się mediami. Tylko wtedy dzieci i młodzież są w stanie rozpoznać zagrożenia i szanse oraz nauczyć się je szacować.
„DigitalKids” pozwala dzieciom zrozumieć i kreatywnie wykorzystywać potencjał cyfryzacji, co ostatecznie zwiększa i rozwija ich umiejętności korzystania
z mediów. Projekt otwiera również przestrzeń do dialogu międzypokoleniowego: zachęca do uczenia się od siebie nawzajem z ciekawością, podejmowania kontrowersyjnych tematów, poznawania nowych obszarów, wypróbowywania kreatywnych propozycji w sieci i odkrywania ich dla siebie. Dzięki temu
w cyfrowym życiu mogą uczestniczyć nie tylko dzieci.
Więcej o projekcie:
www.goethe.de/polska/digitalkids
Drugie spotkanie: „Tablety w bibliotece – zastosowanie w praktyce” odbędzie się 26 października br., w g. 10:30-12:00. Szczegóły zostaną opublikowane w terminie późniejszym.
Partner projektu:
Patronat medialny:
Goethe-Institut Warschau