Polecamy

Krośnieńscy bibliotekarze w czasie pandemii… rozwijają zawodowe kompetencje!

Data dodania: 23.10.2020

Krośnieńscy bibliotekarze w czasie pandemii… rozwijają zawodowe kompetencje!

Cykl szkoleń, które mimo trudnych warunków Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej udało się zrealizować w okresie maj – październik 2020 r., pozwolił na doskonalenie umiejętności, wiedzy i kompetencji bibliotekarzy, które będą mogli wykorzystać w różnych sferach prowadzonej przez bibliotekę działalności.

Projekt pn. „W sieci BIBLIOTEKI!”, który KBP realizowała z Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Partnerstwo dla książki”,  miał na celu rozwijanie kompetencji bibliotekarzy do podejmowania aktywnych form pracy, wykorzystujących nowe technologie i innowacyjne metody, a w efekcie zwiększenie oferty biblioteki dostosowanej do potrzeb współczesnego czytelnika.

W ramach zadania zrealizowano osiem szkoleń (cztery w formie online, cztery stacjonarnie) z udziałem bibliotekarzy Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej i dziesięciu bibliotek gminnych z terenu powiatu krośnieńskiego dla których KBP pełni funkcje biblioteki powiatowej. Średnio w jednym warsztacie/szkoleniu uczestniczyło 20 osób.

Webinarium pn. “Chmura Google w pracy bibliotekarza” odbyło się 14 maja br. i było pierwszym z cyklu szkoleń w formie online. W zakresie warsztatu znalazły się takie zagadnienia jak: pisanie głosowe w Dokumentach Google, tworzenie edytowalnej listy zadań w Arkuszach, eksportowanie prezentacji zapisanej w PowerPoincie do Prezentacji Google czy tworzenie map myśli w Google Jamboard. Szczególnym zainteresowaniem cieszyło się tworzenie ankiet w Formularzu Google. Osobna część szkolenia poświęcona była na wykorzystanie możliwości działań na dysku ze zdjęciami.

Na pytanie co trzeba umieć, żeby zacząć kręcić filmy odpowiadał na kolejnym onlinowym szkoleniu pn. “Tworzenie filmów na potrzeby internetu - YouTube, Facebook, Instagram” Rafał Hetman. Jak przekonywał,  filmy to doskonały sposób na pozyskanie odbiorców dla treści promujących biblioteki i czytelnictwo, zamieszczanych w sieci. Są formą komunikacji dającej wrażenie bezpośredniego kontaktu, angażującej, dłużej utrzymującej uwagę odbiorców a przy tym są bardziej “widzialne” w mediach społecznościowych w porównaniu z tekstem czy zdjęciem. Nabyte podczas szkolenia umiejętności związane z tworzeniem i publikowaniem okazały się szczególnie cenne w okresie, kiedy większość działań kulturalno-edukacyjnych biblioteki musiały realizować w sieci.

„Literatura grozy i fantasy sposobem na młodych czytelników” – to nazwa szkolenia, które 9 czerwca prowadził Adam Flamma, przekonując, że działania bibliotekarzy, oparte na literaturze grozy, filmach i serialach, grach, mogą przyciągnąć do bibliotek nowych czytelników i użytkowników będących miłośnikami gatunku. Począwszy od odpowiedniego zaaranżowania przestrzeni w bibliotece wydzielonej dla horrorów, poprzez organizowanie różnorodnych eventów, przeglądów literatury, warsztatów plastycznych, wspólnego oglądania ekranizacji książek, grania w gry (video, rpg, planszówki), zrzeszania młodzieży w klubach fantastyków, biblioteki stają się miejscami, które zrywają ze stereotypem “wypożyczalni książek”. Tworzą przestrzeń dla rozwijania pasji i zainteresowań i dzielenia się nimi z innymi zainteresowanymi fantastyką i horrorem.

Natomiast 1 września bibliotekarze mogli się już spotkać na szkoleniu w siedzibie KBP. Warsztat pn. “Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość w bibliotece” prowadził Karol Baranowski. Bibliotekarze podczas warsztatów mieli okazję nie tylko obejrzeć różne typy gogli VR, ale i rozmaite reakcje osób na wirtualną rzeczywistość. Prezentowane podczas szkolenia urządzenia i aplikacje  zachwyciły bibliotekarzy, na pewno więc mogą zachwycić dzieci i młodzież przychodzącą do bibliotek.

Lekcje biblioteczne podczas których można na przykład obejrzeć wynalazki Leonarda da Vinci, stworzyć własne kody QR, albo sprawdzić zdobytą wiedzę rywalizując w rozwiązywaniu quizu to doskonała alternatywa dla tradycyjnych wykładów bądź prezentacji. Biblioteki mogą też oferować czytelnikom książki z rozszerzoną rzeczywistością. 

Do zupełnie innej grupy ostatecznych beneficjentów skierowane było szkolenie, które w dniu 8 września br. prowadziła dr Wanda Matras-Mastalerz pn. „Senior w bibliotece – od pomysłu do działania”. Bogata wiedza teoretyczna i praktyczna, którą dr Wanda Matras-Mastalerz dzieliła się z uczestniczącymi w szkoleniu bibliotekarzami pozwoliła na dokładniejsze przyjrzenie się problemom, z jakimi muszą mierzyć się seniorzy. Swój pasjonujący wykład przeplatała ćwiczeniami praktycznymi oraz dzieliła się pomysłami na konkretne działania skierowane do najstarszych użytkowników bibliotek.

A jak organizować atrakcyjne wydarzenia dla dzieci – te w sieci i te stacjonarne – bibliotekarze mogli się dowiedzieć na szkoleniu w formie online 2 października, które prowadziła Anita Nogal pn. „Animacja czytelnictwa dzieci”.

Natomiast cykl szkoleń w ramach projektu „W sieci Biblioteki!”, zakończył się „głośnym” akcentem 16 października br.  na warsztatach pn. „Bum bum rurki w kreatywnej pracy bibliotekarzy”, które prowadził Sławomir Waśniewski. Głównymi „bohaterkami” warsztatów były bum bum rurki - rodzaj zabawki edukacyjnej, która jednocześnie jest innowacyjnym instrumentem muzycznym. Wykorzystywanie bum bum rurek do tworzenia melodii bądź nauki podstaw zapisu nutowego to zaledwie jedno z wielu możliwych zastosowań tych kolorowych rurek wydających określone tony. Szereg praktycznych ćwiczeń z udziałem bibliotekarzy, pokazały wachlarz możliwości, jakie dają bum bum rurki do prowadzenia twórczych zajęć w bibliotece z różnymi grupami.   

Oprócz powyższych szkoleń, z udziałem bibliotekarzy z powiatu krośnieńskiego, KBP zorganizowała jeszcze dwa szkolenia onlinowe z Programu „Kultura w sieci”. Pozyskane przez KBP środki na realizację projektu pn. „Wirtualne biblioinspiracje – od czytania do działania” pozwoliły na realizację wielu wydarzeń /spotkania autorskie, warsztaty, wykłady/ w sieci, w tym również dwóch warsztatów dla bibliotekarzy: „Jak zorganizować spotkanie online w bibliotece” w dniu 19 czerwca  oraz „Animacja i promocja czytelnictwa w przestrzeni wirtualnej”, które odbyło się 2 lipca br.

Te wszystkie warsztaty, wykłady, prezentacje  pozwolą bibliotekarzom na realizację wielu nowych działań w bibliotekach, niewątpliwie wiele osób wykorzystało te szkolenia jako inspiracje w pracy zawodowej i poza nią. Na razie nasze pomysły realizujemy online, ale z nadzieją, że wkrótce będzie to możliwe w realnej rzeczywistości, w siedzibie biblioteki, z udziałem „prawdziwych” czytelników.


Monika Machowicz / Krośnieńska Biblioteka Publiczna
 


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP