Nikogo nie trzeba przekonywać, że biblioteka to miejsce dla Wszystkich. Ale jak to zrobić, aby była ona dostępna dla osób z niepełnosprawnościami? Dodatkowo ogłoszone w ostatnim czasie akty prawne (ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami) nakładają na instytucje publiczne konkretne obowiązki.
Projekt „Rzecznicy dostępności w bibliotekach” prowadzony przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich oraz Fundację Kultury bez Barier, jest odpowiedzią na potrzebę usystematyzowania wiedzy w zakresie dostępności. Chcemy pokazać, że dostępność oprócz obowiązku jest wspaniałą okazją do tworzenia różnorodnej publiczności, a wprowadzone rozwiązania posłużą wszystkim czytelnikom, nie tylko osobom z niepełnosprawnościami.
Chęć wzięcia udziału w projekcie zadeklarowało 60 bibliotek, spośród których zostało wybranych 20 instytucji. Niezwykle cenny jest fakt, że są to bardzo zróżnicowane miejsca. Od bibliotek szkolnych, gminnych po biblioteki wojewódzkie. A także z bardzo różnymi doświadczeniami w pracy z osobami z niepełnosprawnościami. To, co łączy ich wszystkich to niezwykła otwartość i wrażliwość, a także chęć wprowadzenia zmiany oraz zwiększania dostępności swoich wydarzeń.
Właśnie został zakończony pierwszy etap projektu, podczas którego praktycy z Fundacji Kultury bez Barier dzielili się swoją wiedzą z zakresu implementacji rozwiązań dla osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu i spektrum autyzmu. Były to intensywne cztery tygodnie (maj-czerwiec), wypełnione wspólnymi spotkaniami online. Podczas szkoleń nie zabrakło tematów z zakresu komunikacji z osobami niepełnosprawnymi, tworzenia dostępnych multimediów oraz planowania wydarzeń i nawiązywania partnerstw. Cały ten ogrom wiedzy, już wkrótce zostanie sprawdzony w praktyce.
W kolejnym etapie projektu uczestnicy szkoleń, przeprowadzą dostępne wydarzenia w swoich bibliotekach, wykorzystując wiedzę nabytą w trakcie szkoleń oraz własne doświadczenia. O ich pomysłach na dostępność będzie można przeczytać już wkrótce na stronie projektu www.autyzm.sbp.pl
Projekt „Rzecznicy dostępność w bibliotece” realizowany jest w ramach programu MKIDN "Partnerstwo dla książki"
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
Redakcja
Fot. Pixabay