Miejska Biblioteka Publiczna w Koninie przystąpiła do popularnej ostatnio w mediach społecznościowych zabawy polegającej na odtwarzaniu/rekonstruowaniu dzieł sztuki. Do podjęcia wyzwania zainspirowało nas m.in. Muzeum Narodowe w Warszawie i Getty Museum w Los Angeles. Spróbowaliśmy odtworzyć obrazy znanych malarzy przy pomocy dostępnych w bibliotece i w naszych domach przedmiotów oraz nas samych - bibliotekarzy.
Na „warsztat malarski” wzięliśmy znane dzieła sztuki, m.in. „Stańczyka” Jana Matejki, „Pomarańczarkę” Aleksandra Gierymskiego, obraz „Stary gitarzysta” Pablo Picasso, „Portret żony z kotem” Konrada Krzyżanowskiego, graffiti Banksy’ego, „Kuropatwy” Józefa Chełmońskiego”, „Kobietę grającą na wiolonczeli”, „Grających w karty” Paula Cézanne’a.
Do każdego zdjęcia dołączyliśmy informację o oryginalnym dziele sztuki. Szukaliśmy pomysłu na to, aby promować nasze działania i bibliotekę w sposób zaskakujący, niesztampowy i niebanalny.
Żywe obrazy w bibliotece? A dlaczego by nie?
Nasze „spotkania rekonstrukcyjne” były tylko częściowo zaplanowane, a odtwarzanie obrazów odbywało się w sposób spontaniczny i żywiołowy. Okazało się, że to doskonała okazja do spotkania się z pracownikami po długim okresie izolacji i jednocześnie atrakcyjna forma twórczej zabawy, w której bycie dziełami sztuki to niezła frajda.
Charakter naszych działań nawiązywał do zjawiska marketingowego, jakim jest flash mob – błyskawiczny tłum, które polega na tym, że uczestnicy zbierają się w publicznym miejscu i przeprowadzają krótkotrwałe zdarzenie, zazwyczaj zaskakujące dla odbiorców lub przypadkowych świadków.
Ze względu na stan epidemii i związany z tym, zaostrzony reżim sanitarny, ograniczyliśmy rekonstrukcje obrazów do pomieszczeń bibliotecznych i działań w małych grupach. Promowaliśmy w ten sposób nie tylko naszą bibliotekę, ale również sztukę i literaturę oznaczając niektóre reinterpretacje dzieł elementami „czasu zarazy”.
O efektach siły tkwiącej we flash mob’ie przekonaliśmy się po opublikowaniu zdjęć na facebookowym profilu naszej biblioteki oraz na stronie www.mbp.konin.pl. Zaprosiliśmy czytelników, aby włączyli się do zabawy poprzez „lajkowanie” rekonstrukcji obrazów, które spodobały im się najbardziej. Aktywność dotycząca postów przerosła nasze najśmielsze oczekiwania, a bezkonkurencyjny okazał się współczesny Stańczyk, w rolę którego wcielił się dyrektor MBP w Koninie – Damian Kruczkowski.
Fot. Stańczyk, właściwie Stańczyk na dworze królowej Bony po utracie Smoleńska (Stańczyk w czasie balu na dworze królowej Bony, kiedy wieść przychodzi o utracie Smoleńska) – obraz Jana Matejki z 1862. Obraz od 1924 znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.
Fot. Żydówka z pomarańczami (Pomarańczarka, Przekupka z pomarańczami) − obraz olejny polskiego malarza Aleksandra Gierymskiego. Obraz został zrabowany podczas II wojny światowej przez okupanta niemieckiego i odzyskany w 2011. Muzeum Narodowe w Warszawie.
Fot. Stary gitarzysta (The Old Guitarist) to obraz olejny Pablo Picassa stworzony na przełomie 1903 i 1904 roku, Pablo Picasso. Znajduje się w Art Institute of Chicago.
Fot. Portret żony z kotem, 1912, Konrad Krzyżanowski, Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu.
Fot. Bombardujący kwiatami (Flower Thrower znany też pod nazwą Flower Bomber), Banksy, wielkoformatowe graffiti (mural) przedstawiający ulicznego bojówkarza z kwiatami zamiast koktajlu Mołotowa. Mural jest popularny w Palestynie, powielany (kopiowany)
w różnych miejscach m.in. na murze oddzielającej Palestynę od Izraela. Pierwszy raz powstał w Jerozolimie w 2005 roku.
Fot.Kobieta grająca na wiolonczeli (Woman Playing the Cello), Robert Berény, 1928.
Fot. Graffiti/mural przedstawiający mężczyznę w meloniku, co do autorstwa nie ma absolutnej pewności. Praca, ze względu na charakterystyczną dla niego formę, przypisywana brytyjskiemu artyście street art - Banksy’ emu, ale równie dobrze może to być dzieło jednego z jego licznych naśladowców.
Fot. Gracze w karty (Grający w karty) – obraz olejny autorstwa Paula Cézanne’a z lat 1893–1896, Musée d’Orsay, Paryż.
Fot. Portret króla Augusta II Wettina - namalował Louis de Silvestre, około 1727 r.
Fot. Kuropatwy - Inny tytuł: Kuropatwy na śniegu, Józef Chełmoński, 1891, olej. Obecnie znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Fot. Portret Abrahama Grapheusa, obraz z 1620 r. Autorstwa Cornelisa de Vos, obecnie
w Królewskim Muzeum Sztuk Pięknych w Antwerpii.
Fot. Frida Kahlo - autor Joanna Sierko-Filipowska, 2011. Obraz namalowany techniką olejną na płótnie (technika giclée).
Fot. Emilia Guźnik, MBP w Koninie
MBP w Koninie