Polecamy

Konkurs na plakat Tygodnia Bibliotek 2020 rozstrzygnięty!

Data dodania: 05.03.2020

Konkurs na plakat Tygodnia Bibliotek 2020 rozstrzygnięty!

W dniu 4 marca 2020 roku w siedzibie Wydawnictwa Naukowego i Edukacyjnego SBP odbyło się posiedzenie Jury Konkursu na plakat promujący XVII edycję ogólnopolskiego programu „Tydzień Bibliotek”, odbywającego się w dniach 8-15 maja 2020 r. pod hasłem „Zasmakuj w bibliotece”. Jury przewodniczył Andrzej Tomaszewski, znawca architektury książki, grafik, typograf, autor wielu plakatów promujących czytelnictwo. Zanotowano rekordową liczbę uczestników konkursu – 268 oraz nadesłanych prac – 392, za które wszystkim autorom dziękujemy.

Jury nominowało do ścisłego finału 8 plakatów autorstwa:

  • Agaty Adaszek,
  • Mateusza Czekały,
  • Darii Góźdź.
  • Piotra Malinowskiego i Moniki Rejtner,
  • Kamili Płochackiej
  • Jolanty Różackiej,
  • Katarzyny Stefanek,
  • Marcina Uścinowicza,

W przeprowadzonym głosowaniu zwycięzcą konkursu został plakat Jolanty Różackiej z Wrocławia. W uzasadnieniu Jury podkreśliło klarowny, radosny przekaz obrazu, zastosowanie trafnych i powszechnie zrozumiałych motywów: serca, blasku płynącego z rozwartych stronic, uśmiechu i ramion rozpostartych na przyjęcie książki. Konsekwentna kompozycja płaszczyzn (apli) o jednolitych barwach, a także symetria elementów graficznych sprzyjają percepcji i przyciąganiu spojrzenia. Część graficzna plakatu może być dodatkowo wykorzystana w drukach akcydensowych lub stronach internetowych, jako symbol (znak) imprezy.

Jury postanowiło także przyznać dwa wyróżnienia honorowe, które otrzymują:

  • Mateusz Czekała; zdaniem Jury plakat ma intrygującą formę graficzną, w której główną rolę pełni wizualne zderzenie dwóch elementów kompozycyjnych: mocnej typografii wywodzącej się z ducha awangardy modernizmu z realistyczną grafiką precyzyjnego, wręcz jubilerskiego obrazu XIX-wiecznych drzeworytów. Litery Futury, kroju pisma będącego symbolem nowoczesności, przyciągają uwagę i zmuszają do odczytania napisu rozłożonego fragmentarycznie na powierzchni plakatu. Historyczna grafika niesie ze sobą zapowiedź intelektualnej i estetycznej przygody w obcowaniu ze zbiorami bibliotecznymi. Plakat zaprojektowany nowocześnie, wpisujący się w aktualne tendencje profesjonalnego dizajnu,

  • Piotr Malinowski wspólnie z Moniką Rejtner; Jury podkreśliło niezwykle interesującą strukturę graficzną plakatu, w której nagromadzenie ciekawych, tematycznie różnych elementów ikonograficznych wymaga skupienia uwagi i pewnego obycia z „duchem dziejów”. Otwarcie zmusza do zainteresowania szczegółami oraz przeczytania dołączonych informacji. Całość kompozycji znamionuje rzetelny zawodowy warsztat graficzny twórców. Plakat wymaga odpowiedniej atmosfery wizualnego odbioru, pogłębionej interpretacji i ...drukowania na dużym formacie.

Autorce zwycięskiego plakatu oraz pozostałym laureatom składamy gratulacje i wyrazy uznania.

Biuro Zarządu Głównego SBP

 

Zamówienia na plakat (cena 8 zł.) można składać :


 Projekty w ścisłym finale:


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP