Polecamy

29 listopada 2019 r. - 25. rocznica uchwalenia Manifestu Bibliotek Publicznych UNESCO/IFLA

Data dodania: 26.11.2019

29 listopada 2019 r. - 25. rocznica uchwalenia Manifestu Bibliotek Publicznych UNESCO/IFLA

29 listopada br. będziemy obchodzić 25-tą rocznicę uchwalenia Manifestu bibliotek publicznych UNESCO/IFLA. To doskonały moment, aby dołączyć do międzynarodowej kampanii #PublicLibraryManifesto organizowanej przez IFLA oraz podkreślić misję i pracę własnej biblioteki publicznej.

 

Manifest bibliotek publicznych UNESCO/IFLA (IFLA-UNESCO Public Library Manifesto)

Pomimo, że dokument został opracowany w 1994 roku to wciąż jest aktualny i zachęca władze krajowe oraz lokalne do wspierania i aktywnego udziału w rozwoju bibliotek publicznych. Kluczowymi zasadami podkreślonymi w Manifeście są:

  • znaczenie informacji i nauki – biblioteki są ośrodkami dostępu do wiedzy a uczenie się wspiera rozwój osobisty i społeczny;
  • potrzeba zapewniania równości – kwestia ta nie dotyczy bezpośrednio bycia otwartym dla wszystkich, ale podjęcia wysiłku zaoferowania dodatkowych lub dostosowanych usług tym, którzy tego potrzebują;
  • skupieniu na potrzebach jednostki i reagowaniu na potrzeby społeczności – bibliotekarze z dużym zaangażowanie pośredniczą między użytkownikami a potrzebnymi informacjami;
  • biblioteka publiczna posiada szeroką misję i może zapewniać wsparcie społecznościom na wiele sposobów, m.in. promować kreatywność, ochronę dziedzictwa oraz różnorodności oraz szkolenia;
  • biblioteka jest publiczną instytucją usługową i powinna być uwzględniania w strategiach rozwoju oraz planach finansowych.

Znaczenie bibliotek publicznych można podkreślać poprzez opisywanie dobrych praktyk i działań realizowanych w bibliotekach. Warto sięgnąć do opisów zamieszczonych w serwisie IFLA Library Map of the World.

Opisując działania bibliotek warto pamiętać o następujących przekazach:

  • dobrze wspierana biblioteka publiczna pomaga promować rozwój osobisty jednostki i społeczności;
  • biblioteki publiczne są ważnymi instytucjami umożliwiającymi dostęp do kultury i włączenie cyfrowe;
  • biblioteki publiczne są bramą do innych usług publicznych i zwiększają skuteczność polityki.

Kampania informacyjna 25 lat Manifestu Bibliotek Publicznych

Oto kilka wskazówek jak Twoja biblioteka może się włączyć w kampanię:

  1. Wybierz fragment Manifestu, który najlepiej „pasuje” do sytuacji Twojej biblioteki. (Tłumaczenie dokumentu znajduje się w publikacji Działalność Bibliotek Publicznych. Standardy międzynarodowe IFLA-UNESCO (Warszawa 2002, s. 99-101)
  2. Znajdź zdjęcie opisujące wybrany przekaz a jeśli popierasz Manifest jako osoba fizyczna - możesz użyć swojego zdjęcia z nakładką na FB;
  3. Dodaj logo 25. rocznicy i hashtag #publiclibrarymanifesto.

Logo jest dostępne na stronie internetowej IFLA

Przewodnik IFLA do kampanii.

>> Plakat do pobrania


MG dla sbp.pl


Manifest bibliotek publicznych UNESCO listopad 1994*

Wolność, zasobność i rozwój społeczeństwa i jednostek stanowią podstawowe wartości humanistyczne. Mogą być one osiągnięte wyłącznie poprzez umiejętność praktykowania praw demokratycznych i odgrywanie aktywnej roli w społeczeństwie przez dobrze poinformowanych obywateli. Konstruktywne uczestnictwo i rozwój demokracji zależy od właściwego wykształcenia, jak i od wolnego i nieograniczonego dostępu do wiedzy, myśli, kultury i informacji.

Biblioteka publiczna, lokalne wrota do wiedzy, spełnia podstawowy warunek dla kształcenia trwającego przez całe życie, niezależnego podejmowania decyzji i rozwoju kulturalnego jednostki i grup społecznych.

Niniejszy Manifest proklamuje przeświadczenie UNESCO o żywotnej sile edukacyjnej, kulturowej i informacyjnej bibliotekarstwa publicznego, jako podstawowych czynnikach zachowania pokoju i duchowego dobrobytu obywateli. Stąd UNESCO zachęca władze państw i społeczności lokalnych do popierania i aktywnego zaangażowania się w rozwój bibliotekarstwa publicznego.

BIBLIOTEKA PUBLICZNA

Biblioteka publiczna stanowi lokalny ośrodek informacji, udostępniający od ręki swym użytkownikom materiały i informację z różnych dziedzin wiedzy.

Usługi biblioteki publicznej są dostarczane na zasadzie równego dostępu dla wszystkich, bez względu na wiek, rasę, płeć, wyznanie, narodowość,język lub status społeczny. Dla tych, którzy z jakichkolwiek względów nie mogą korzystać z regularnych usług i materiałów, np. mniejszości językowe, ludzie niepehosprawni czy odosobnieni w szpitalach lub więzieniach, trzeba zapewnić specjalne usługi i materiały.

Wszystkie grupy wiekowe muszą znajdować materiały odpowiednie do swych potrzeb. Zbiory i usługi muszą obejmować wszystkie rodzaje stosownych mediów i nowoczesnych technologii, jak i materiały tradycyjne. Ich wysoka jakość i zgodność z lokalnymi potrzebami i warunkami mają znaczenie fundamentalne. Materiały muszą odzwierciedlać bieżące trendy i rozwój społeczeństwa, jak i upamiętniać osiągnięcia i umysłowość ludzkości.

Zbiory i usługi nie mogą być podporządkowane jakimkolwiek formom ideologicznej, politycznej czy religijnej cenzury, jak i naciskom komercyjnym.

MISJE BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ

Należy rozważyć następujące kluczowe zadania biblioteki publicznej, w odniesieniu do informacji, umiejętności czytania i pisania, kształcenia i kultury:

  1.  stwarzanie warunków i umacnianie nawyków czytelniczych wśród dzieci od lat najmłodszych;
  2.  wspomaganie edukacji indywidualnej i samokształcenia, jak i ustawowych programów kształcenia na wszystkich poziomach;
  3.  zapewnianie możliwości twórczego rozwoju jednostki; 
  4. stymulowanie wyobraźni i kreatywności dzieci i młodzieży;
  5. promowanie świadomości dziedzictwa kulturowego, uznania dla sztuk pięknych, osiągnięć nauki i wynalazczości;
  6. udostępnianie przejawów ekspresji wszystkich sztuk przedstawiających;
  7. otaczanie opieką dialogu międzykulturowego i popieranie odmienności kulturowej;
  8. popieranie tradycji mówionej;
  9. zapewnianie obywatelom dostępu do wszelkiego rodzaju informacji lokalnej;
  10. dostarczanie odpowiednich serwisów informacyjnych lokalnym przedsiębiorstwom, stowarzyszeniom i grupom zainteresowań;
  11. ułatwianie rozwoju informacji i umiejętności posługiwania się komputerem;
  12. popieranie i uczestniczenie w akcjach i programach na rzecz walki z analfabetyzmem we wszystkich grupach wiekowych, jak i inicjowanie takiej działalności, o ile zachodzi tego potrzeba.

FUNDUSZE, LEGISLACJA I SIECI

  • Z założenia biblioteka publiczna jest dostępna bezpłatnie. Za bibliotekę publiczną odpowiadają władze lokalne i ogólnokrajowe. Musi być ona popierana przez specyficzne ustawodawstwo a finansowana przez władze krajowe i lokalne. Musi ona stanowić podstawowy składnik wszelkiej długofalowej strategii kultury, dostarczania informacji, walki z analfabetyzmem i edukacji.
  • W celu zapewnienia koordynacji i współpracy bibliotecznej, plany legislacyjne i strategiczne muszą również definiować i promować krajową sieć biblioteczną, w oparciu o uzgodnione standardy obsługi.
  • Sieć bibliotek publicznych musi być projektowana w powiązaniu z bibliotekami narodowymi, regionalnymi, naukowymi i specjalnymi, jak i bibliotekami szkół podstawowych, średnich i wyższych.

DZIAŁALNOŚĆ I ZARZĄDZANIE

  • Musi zostać określona przejrzysta strategia działania, należy zdefiniować cele, priorytety i serwisy w odniesieniu do potrzeb społeczności lokalnej. Biblioteka publiczna musi być zorganizowana efektywnie, a profesjonalne normy działania muszą być w niej stosowane.
  • Należy zapewnić współpracę z odpowiednimi partnerami — np. grupami użytkowników, jak i grupami zawodowymi na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym.
  • Usługi muszą być fizycznie dostępne dla wszystkich członków społeczności. Narzuca to dogodną lokalizację budynków bibliotecznych, dobre warunki do czytania i studiowania, oraz odpowiednie warunki techniczne i wystarczające godziny otwarcia, dogodne dla użytkowników. W równym stopniu implikuje to zasięg usług dla tych, którzy nie są w stanie osobiście korzystać z biblioteki.
  • Usługi biblioteki powinny być dostosowane do odmiennych potrzeb społeczności wiejskich i miejskich.
  • Bibliotekarz jest aktywnym pośrednikiem między użytkownikami i zasobami. Kszt^cenie zawodowe i ustawiczne bibliotekarza stanowi niezbędny warunek zapewnienia odpowiednich usług.
  • Muszą być organizowane programy informujące o zasięgu i szkoleniu użytkowników, by pomóc tym ostatnim w czerpaniu korzyści ze wszystkich zasobów.

IMPLEMENTACJA MANIFESTU

Osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji na szczeblu krajowym i lokalnym, społeczność bibliotekarska na całym świecie, są niniejszym usilnie zachęcani do implementowania pryncypiów wyrażonych w niniejszym Manifeście.

 

*Tłum. Ewa Krysiak ("Bibliotekarz" 4/1995 str. 20)


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP