29 listopada br. będziemy obchodzić 25-tą rocznicę uchwalenia Manifestu bibliotek publicznych UNESCO/IFLA. To doskonały moment, aby dołączyć do międzynarodowej kampanii #PublicLibraryManifesto organizowanej przez IFLA oraz podkreślić misję i pracę własnej biblioteki publicznej.
Manifest bibliotek publicznych UNESCO/IFLA (IFLA-UNESCO Public Library Manifesto)
Pomimo, że dokument został opracowany w 1994 roku to wciąż jest aktualny i zachęca władze krajowe oraz lokalne do wspierania i aktywnego udziału w rozwoju bibliotek publicznych. Kluczowymi zasadami podkreślonymi w Manifeście są:
Znaczenie bibliotek publicznych można podkreślać poprzez opisywanie dobrych praktyk i działań realizowanych w bibliotekach. Warto sięgnąć do opisów zamieszczonych w serwisie IFLA Library Map of the World.
Opisując działania bibliotek warto pamiętać o następujących przekazach:
Kampania informacyjna 25 lat Manifestu Bibliotek Publicznych
Oto kilka wskazówek jak Twoja biblioteka może się włączyć w kampanię:
Logo jest dostępne na stronie internetowej IFLA
Przewodnik IFLA do kampanii.
MG dla sbp.pl
Manifest bibliotek publicznych UNESCO listopad 1994*
Wolność, zasobność i rozwój społeczeństwa i jednostek stanowią podstawowe wartości humanistyczne. Mogą być one osiągnięte wyłącznie poprzez umiejętność praktykowania praw demokratycznych i odgrywanie aktywnej roli w społeczeństwie przez dobrze poinformowanych obywateli. Konstruktywne uczestnictwo i rozwój demokracji zależy od właściwego wykształcenia, jak i od wolnego i nieograniczonego dostępu do wiedzy, myśli, kultury i informacji.
Biblioteka publiczna, lokalne wrota do wiedzy, spełnia podstawowy warunek dla kształcenia trwającego przez całe życie, niezależnego podejmowania decyzji i rozwoju kulturalnego jednostki i grup społecznych.
Niniejszy Manifest proklamuje przeświadczenie UNESCO o żywotnej sile edukacyjnej, kulturowej i informacyjnej bibliotekarstwa publicznego, jako podstawowych czynnikach zachowania pokoju i duchowego dobrobytu obywateli. Stąd UNESCO zachęca władze państw i społeczności lokalnych do popierania i aktywnego zaangażowania się w rozwój bibliotekarstwa publicznego.
BIBLIOTEKA PUBLICZNA
Biblioteka publiczna stanowi lokalny ośrodek informacji, udostępniający od ręki swym użytkownikom materiały i informację z różnych dziedzin wiedzy.
Usługi biblioteki publicznej są dostarczane na zasadzie równego dostępu dla wszystkich, bez względu na wiek, rasę, płeć, wyznanie, narodowość,język lub status społeczny. Dla tych, którzy z jakichkolwiek względów nie mogą korzystać z regularnych usług i materiałów, np. mniejszości językowe, ludzie niepehosprawni czy odosobnieni w szpitalach lub więzieniach, trzeba zapewnić specjalne usługi i materiały.
Wszystkie grupy wiekowe muszą znajdować materiały odpowiednie do swych potrzeb. Zbiory i usługi muszą obejmować wszystkie rodzaje stosownych mediów i nowoczesnych technologii, jak i materiały tradycyjne. Ich wysoka jakość i zgodność z lokalnymi potrzebami i warunkami mają znaczenie fundamentalne. Materiały muszą odzwierciedlać bieżące trendy i rozwój społeczeństwa, jak i upamiętniać osiągnięcia i umysłowość ludzkości.
Zbiory i usługi nie mogą być podporządkowane jakimkolwiek formom ideologicznej, politycznej czy religijnej cenzury, jak i naciskom komercyjnym.
MISJE BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ
Należy rozważyć następujące kluczowe zadania biblioteki publicznej, w odniesieniu do informacji, umiejętności czytania i pisania, kształcenia i kultury:
- stwarzanie warunków i umacnianie nawyków czytelniczych wśród dzieci od lat najmłodszych;
- wspomaganie edukacji indywidualnej i samokształcenia, jak i ustawowych programów kształcenia na wszystkich poziomach;
- zapewnianie możliwości twórczego rozwoju jednostki;
- stymulowanie wyobraźni i kreatywności dzieci i młodzieży;
- promowanie świadomości dziedzictwa kulturowego, uznania dla sztuk pięknych, osiągnięć nauki i wynalazczości;
- udostępnianie przejawów ekspresji wszystkich sztuk przedstawiających;
- otaczanie opieką dialogu międzykulturowego i popieranie odmienności kulturowej;
- popieranie tradycji mówionej;
- zapewnianie obywatelom dostępu do wszelkiego rodzaju informacji lokalnej;
- dostarczanie odpowiednich serwisów informacyjnych lokalnym przedsiębiorstwom, stowarzyszeniom i grupom zainteresowań;
- ułatwianie rozwoju informacji i umiejętności posługiwania się komputerem;
- popieranie i uczestniczenie w akcjach i programach na rzecz walki z analfabetyzmem we wszystkich grupach wiekowych, jak i inicjowanie takiej działalności, o ile zachodzi tego potrzeba.
FUNDUSZE, LEGISLACJA I SIECI
- Z założenia biblioteka publiczna jest dostępna bezpłatnie. Za bibliotekę publiczną odpowiadają władze lokalne i ogólnokrajowe. Musi być ona popierana przez specyficzne ustawodawstwo a finansowana przez władze krajowe i lokalne. Musi ona stanowić podstawowy składnik wszelkiej długofalowej strategii kultury, dostarczania informacji, walki z analfabetyzmem i edukacji.
- W celu zapewnienia koordynacji i współpracy bibliotecznej, plany legislacyjne i strategiczne muszą również definiować i promować krajową sieć biblioteczną, w oparciu o uzgodnione standardy obsługi.
- Sieć bibliotek publicznych musi być projektowana w powiązaniu z bibliotekami narodowymi, regionalnymi, naukowymi i specjalnymi, jak i bibliotekami szkół podstawowych, średnich i wyższych.
DZIAŁALNOŚĆ I ZARZĄDZANIE
- Musi zostać określona przejrzysta strategia działania, należy zdefiniować cele, priorytety i serwisy w odniesieniu do potrzeb społeczności lokalnej. Biblioteka publiczna musi być zorganizowana efektywnie, a profesjonalne normy działania muszą być w niej stosowane.
- Należy zapewnić współpracę z odpowiednimi partnerami — np. grupami użytkowników, jak i grupami zawodowymi na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym.
- Usługi muszą być fizycznie dostępne dla wszystkich członków społeczności. Narzuca to dogodną lokalizację budynków bibliotecznych, dobre warunki do czytania i studiowania, oraz odpowiednie warunki techniczne i wystarczające godziny otwarcia, dogodne dla użytkowników. W równym stopniu implikuje to zasięg usług dla tych, którzy nie są w stanie osobiście korzystać z biblioteki.
- Usługi biblioteki powinny być dostosowane do odmiennych potrzeb społeczności wiejskich i miejskich.
- Bibliotekarz jest aktywnym pośrednikiem między użytkownikami i zasobami. Kszt^cenie zawodowe i ustawiczne bibliotekarza stanowi niezbędny warunek zapewnienia odpowiednich usług.
- Muszą być organizowane programy informujące o zasięgu i szkoleniu użytkowników, by pomóc tym ostatnim w czerpaniu korzyści ze wszystkich zasobów.
IMPLEMENTACJA MANIFESTU
Osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji na szczeblu krajowym i lokalnym, społeczność bibliotekarska na całym świecie, są niniejszym usilnie zachęcani do implementowania pryncypiów wyrażonych w niniejszym Manifeście.
*Tłum. Ewa Krysiak ("Bibliotekarz" 4/1995 str. 20)