Polecamy

Biblioteka – przestrzeń twórcza… w Krośnie

Data dodania: 18.12.2018

Biblioteka – przestrzeń twórcza… w Krośnie

Rozwijanie umiejętności bibliotekarzy w zakresie podejmowania aktywnych form pracy z wykorzystaniem nowych technologii i innowacyjnych metod pracy - to nadrzędny cel cyklu szkoleń, które odbyły się w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej od czerwca do listopada br. w ramach projektu pn. „Biblioteka – przestrzeń działań twórczych”.

Projekt KBP realizowała przy dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach Programu „Partnerstwo dla Książki”, a jego uczestnikami byli głównie bibliotekarze z Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej oraz dziesięciu bibliotek samorządowych i ich filii z powiatu krośnieńskiego.

„Zainspiruj się! – internetowe narzędzia i ich efektywne wykorzystanie w instytucji kultury” – pod takim hasłem odbyły się warsztaty prowadzone przez Dorotę Woźnicę i Agatę Warywodę – autorki bloga Present Simple. Bibliotekarze poznali praktyczne wykorzystanie programów do tworzenia materiałów graficznych i filmowych jak Canva, Pablo, Magisto czy Biteable, a przede wszystkim mogli sami zrealizować swoje pomysły z wykorzystaniem tych programów. Niezwykle przydatne w codziennej pracy biblioteki, jak podkreślali uczestniczący w warsztatach, będą również źródła informacji, o których usłyszeli, a inspirujące do pracy z seniorami – w tym m. in. narzędzia ułatwiające podróżowanie, narzędzia do tworzenia drzew genealogicznych czy bazy scenariuszy dedykowane właśnie tym użytkownikom Internetu.

Kolejne szkolenie prowadziła Zofia Piątkowska-Wolska pokazując twórcze możliwości teatrzyku kamishibai w pracy z najmłodszymi użytkownikami biblioteki. Przedstawiła wiele argumentów, że teatr kamishibai to doskonała metoda twórczej pracy z dziećmi i młodzieżą. To ciekawa forma zaprezentowania książki i alternatywa do standardowego czytania najmłodszym, kreatywna zabawa, zamieniająca zajęcia w inspirujące działania, ucząca współpracy w grupie i integrująca, to skuteczne narzędzie komunikacji.

Szkolenie pn. „Gra miejska, lipdub, flash mob w bibliotece – jak zaprojektować, jak zagrać?” prowadziła dr Magdalena Cyrklaff-Gorczyca – pokazując jak w praktyce w ciekawy i niestandardowy sposób promować działania biblioteki.

Wzmocnieniu kompetencji bibliotekarzy w zakresie wykorzystania książki obrazkowej w pracy z dziećmi służyły warsztaty Anny Mrozińskiej- Szmajdy pn. „Książki bez słów – wykorzystanie picturebooków w edukacji czytelniczej”.

Prowadząca szkolenie podkreślała, że książka obrazowa skłania do dialogu (obrazu z tekstem, czytelnika z książką, dorosłego z dzieckiem), uczy krytycznego czytania, buduje świadomość obrazu i jego znaczeń, wzbogaca słownictwo, skłania do gier językowych i wzmacnia przyjemność obcowania z tekstem kultury. Walory picturebooka trudno więc przecenić, a jego wykorzystanie w pracy z najmłodszymi niewątpliwie będzie pozytywnie wpływać na promocję książek i czytelnictwa.

O otwartych zasobach edukacyjnych, mobilnych narzędziach i aplikacjach jako sposobie pozyskania młodych czytelników na kolejnym szkoleniu mówił dr Grzegorz Gmiterek, wykładowca na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, autor wielu publikacji (m.in. książek „Biblioteka w środowisku społecznościowego Internetu: biblioteka 2.0” oraz „Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece”) poświęconych wykorzystaniu nowych technologii w bibliotekach. Podczas spotkania z bibliotekarzami podzielił się swoją wiedzą dotyczącą bibliotek wirtualnych i cyfrowych, mobilnych urządzeń i aplikacji oraz usług online (serwisów wiki, screencastów, ankiet, prezentacji, infografik, map myśli), wyszukiwarek bibliotecznych i serwisów kontrolowanej jakości oraz tego, jak bibliotekarze mogą korzystać z nich w swojej codziennej pracy z konkretnymi grupami użytkowników, zwłaszcza z dziećmi i młodzieżą.

O praktycznych możliwościach wykorzystania animacji poklatkowej w bibliotece mówiła na kolejnych warsztatach Magdalena Krzosek-Hołody, pokazując jak metodą pikselacji „zaanimować” dowolny tekst.

A o tym jak w pełni wykorzystywać możliwości jakie daje biblioteka cyfrowa POLONA mówiła na warsztatach Barbara Morawiec. Bogactwo obiektów zdigitalizowanych w bibliotece cyfrowej oraz różne możliwości ich wykorzystania zaprezentowane przez redaktorkę Lustra Biblioteki nasunęły bibliotekarzom wiele pomysłów na włączenie POLONY w działania edukacyjne biblioteki.

Czy nowe technologie zdominują tradycyjne książki? I czy możliwe jest harmonijne powiązanie nowoczesności i tradycji w bibliotekach? Między innymi na te pytania szukali odpowiedzi bibliotekarze biorący udział w kolejnym szkoleniu pn. „Elektroniczne „zabawki” edukacyjne w bibliotece – po co i dla kogo?”.  Agnieszka Koszowska dzieliła się z uczestnikami warsztatów swoją wiedzą i doświadczeniami odnośnie tworzenia w bibliotekach przestrzeni typu makerspace, które z powodzeniem funkcjonują w bibliotekach zachodnich. Mówiła również o znaczeniu, jakie w nauce programowania odgrywają roboty edukacyjne. Zachęcała do rozszerzenia oferty bibliotek o lekcje kodowania dla dzieci i młodzieży i przedstawiała szeroki wachlarz możliwości, jakie daje bibliotekom posiadanie robotów, np. Photona, mBota, Dasha i Ozobota.

Podsumowaniem całego cyklu szkoleń było wyjazd studyjny do czterech podkarpackich bibliotekach publicznych – w Boguchwale, Łańcucie, Jarosławiu i Przemyślu.

Bibliotekarze zapoznali się z działalnością nowoczesnych, zmodernizowanych placówek, które oprócz tradycyjnych zbiorów książkowych oferują swoim użytkownikom nowatorskie rozwiązania technologiczne i liczne zbiory multimedialne.

Ciekawe pomysły na aranżacje wnętrz, czasami zaskakująca kolorystyka, ale przede wszystkim niezliczona ilość pomysłów na realizację zajęć, spotkań i warsztatów dla małych i dużych czytelników – to te elementy, którymi niewątpliwie zainspirowali się bibliotekarze.

Cykl szkoleń, w których mogli uczestniczyć bibliotekarze krośnieńscy był nie tylko okazją do poszerzenia ich kompetencji, ale przede wszystkim pozwolił na zaprezentowanie różnych możliwości przygotowania oferty biblioteki kierowanej do użytkowników w każdym wieku, pokazujących bibliotekę jako przestrzeń działań twórczych i pełną inspiracji.

Monika Machowicz/Krośnieńska Biblioteka Publiczna


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP