Polecamy

Kampania społeczno-edukacyjna „(Do)wolność czytania”

Data dodania: 10.05.2018

Kampania społeczno-edukacyjna „(Do)wolność czytania”

Kampania społeczno-edukacyjna „(Do)wolność czytania” to inicjatywa bibliotekarzy Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Jana Pawła II w Opolu. Hasło tegorocznego 15. Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek 2018 r. było impulsem do powstania kampanii o tym samym tytule.

Główną ideą kampanii jest zachęcanie do czytania, dzielenia się książkami oraz korzystania z innych form czytelnictwa. Opolskie środowisko ludzi kultury, sztuki, sportu, mieszkańcy Opola oraz bibliotekarze zachęcają społeczeństwo do częstszego sięgania po książkę w różnym formacie (książka tradycyjna, elektroniczna, audiobook), a co za tym idzie również do odwiedzania biblioteki. „(Do)wolności czytania” to także rozwój umysłowy, kulturalny, daje nieograniczone możliwości.

Inauguracją Kampanii społeczno-edukacyjnej była wystawa-instalacja odnosząca się do „dowolności czytania”, którą można było oglądać od 23 kwietnia do 4 maja 2018 w Małej Galerii Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu. Szklane ściany Małej Galerii pokrywały odręczne napisy przedstawiające zalety książek, audiobooków oraz e-książek. Natomiast na zawieszonych na szybach drewnianych półeczkach, bibliotekarze umieścili specjalnie wyselekcjonowane do wypożyczenia zbiory.

Głównym punktem kampanii jest spot filmowy, który zrealizowano we wnętrzach Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu. W nagraniu wystąpili: Igor Przebindowski, Krystyna Słodczyk, Dominika Gorgosz, Agnieszka Zientarska, Rafał Mościcki, Karolina Gorzkowska, Magdalena Schatt-Skotak, Anna Dydzik, Piotr Jurkowski, Magdalena Warakomska, Sandra Murzicz, Gajana Galstjan, Arkadiusz Ceglarski-Schulz, Kazimierz Mazur, Łukasz Szuba, Malwina Ratajczak, Sabina Golanowska, Martyna Kawka, Magdalena Iwachów, Joanna Żółtowska, Ewa Sumlińska, Michał Urbanowicz, Michał Baranowski, Izabela Stachowicz-Okoń, Karolina Kowal. Zaproszeni goście opowiedzieli między innymi o tym jak rozumieją „(Do)wolność czytania”, zdradzili nazwiska swoich ulubionych autorów oraz tytuły książek. Oficjalna prezentacja spotu odbyła się 8 maja 2018 r. o godz. 12:00 w Sali Konferencyjnej MBP Opole, przy ul. Minorytów 4. Materiał filmowy zrealizował Jakub Olszewski. Kampania, dzięki życzliwości gości, została zrealizowana na zasadach non-profit.

Pokazując młodzieży gimnazjalnej możliwość „dowolności czytania”, 8 maja 2018 r. bibliotekarze przeprowadzili warsztaty: „(Do)wolność czytania – książka tradycyjna a interaktywna” oraz „Komiks”.

7 maja 2018 r., o godz. 12:00 przed budynkiem Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu, w ramach kampanii społeczno-edukacyjnej odbył się literacki flash mob. Chcąc zaakcentować „dowolność czytania” bibliotekarze wraz z opolanami przeczytali swoje ulubione fragmenty literatury z książek, e-czytników, smartfonów, tabletów, laptopów.

Ponadto od 7 do 15 maja 2018 przed wejściem do budynku głównego Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu będzie funkcjonować strefa bookcrossingu. Każdy, kto zechce, może usiąść na leżaku, zrelaksować się i oddać ulubionej lekturze. W ramach bookcrossingu można także przynieść własne, przeczytane już książki (tylko literatura piękna). Wszystkie książki oddane do bookcrossingu obklejone są specjalnymi etykietami.

Na użytek kampanii powstały przypinki, pocztówki, a w holu biblioteki czytelników wita duża naklejka ze znakiem graficznym akcji.

Informcja: J. Żółtowska / Czytelnia Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP