Polecamy

Wstępna lista zagadnień priorytetowych w procesie kształcenia bibliotekarzy

Data dodania: 11.04.2011

Wstępna lista zagadnień priorytetowych w procesie kształcenia bibliotekarzy

Ustalenia przyjęte w czasie spotkań przedstawicieli ośrodków kształcących bibliotekarzy, zespołu bibliotekarzy – praktyków i przedstawicieli ZG SBP w 2010 roku.

Wstępna lista zagadnień priorytetowych w procesie kształcenia bibliotekarzy:

  1. Technologie informacyjne i komunikacyjne (infrastruktura w komunikowaniu się: zewnętrznym i wewnętrznym, Internet w bibliotece, tworzenie stron WWW, integrowanie usług sieciowych, grafika komputerowa, Web 2.0, etc.);
  2. Zarządzanie biblioteką i procesami w bibliotece, w tym zarządzanie projektami, zasobami ludzkimi, zasobami bibliotecznymi, usługami;
  3. Zasoby biblioteczno-informacyjne: źródła informacji pełnotekstowej i bibliograficzne (rękopiśmienne, drukowane i elektroniczne) – organizowanie dostępu do zasobów : gromadzenie, tworzenie/współtworzenie (także w ramach porozumień i konsorcjów), opracowanie formalne i rzeczowe ( w tym indeksowanie), techniki wyszukiwacze;
  4. Biblioteki cyfrowe: współtworzenie (poprzez digitalizację zasobów własnych) oraz korzystanie z zewnętrznych bibliotek cyfrowych;
  5. Usługi i poradnictwo w zakresie organizowania i korzystania z multimediów;
  6. Zagadnienia prawne (m.in. przepisy o prawie autorskim, danych osobowych) i finansowe w zarządzaniu biblioteką (dyscyplina finansowa, pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych na realizację projektów);
  7. Kompetencje społeczno-psychologiczne bibliotekarza („nastawienie na użytkownika”, badania potrzeb użytkowników, komunikacja interpersonalna);
  8. Propozycje programów dla osób „wykluczonych” w społeczeństwie informacyjnym (niepełnosprawnych, cechujących się analfabetyzmem funkcjonalnym, starszych…);
  9. Społeczne korzyści z działania bibliotek/biblioteki w społeczeństwie/środowisku - promocja bibliotek i usług biblioteczno-informacyjnych w społeczeństwie (m.in. w kontaktach z władzami publicznymi, organizacjami społecznymi, ośrodkami na poziomie lokalnym);
  10. Promocja czytelnictwa i kultury 2.0 (kultury odnawialnej/ kultury interaktywnej/instytucji kultury etc.).

Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP