Łódź, dn. 23 marca 2011 r.
Nauczyciele akademiccy oraz studenci Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego
do Pani MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ Katarzyny Hall
LIST PROTESTACYJNY
W imieniu nauczycieli akademickich oraz studentów Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego, kierujemy do Pani Minister list, wyrażający nasz protest wobec propozycji zmiany statusu nauczycieli bibliotekarzy.
Uważamy, że:
Jednocześnie informujemy, że nie każdy student kierunku Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, przygotowywany do pracy w bibliotece, zdobywa kompetencje dydaktyczne. Aby zostać nauczycielami, wybrani studenci (w ramach zajęć fakultatywnych), zgodnie ze standardami nauczania (Zarządzenie z 2004 r.) na poziomie wyższym, odbywają zajęcia z zakresu psychologii, pedagogiki, emisji głosu, technologii informacyjnych, języka obcego i dydaktyki przedmiotowej (zarządzanie informacją, edukacja czytelnicza). Zajęcia te uzupełniane są o praktyki studentów w trakcie trwania roku akademickiego jak i poza.
Nauczyciele akademiccy wkładają wiele pracy, by przygotować profesjonalistów w zakresie zarządzania informacją i animatorów czytelnictwa w szkole. Nie ma lepszych specjalistów od wyszukiwania, selekcjonowania, porządkowania, opracowywania, dokumentowania, przetwarzania i tworzenia nowych informacji, którzy ponadto są przygotowywani do przekazywania swojej wiedzy zgodnie z zasadami dydaktyki. Nikt nie jest w stanie, lepiej niż bibliotekarz, pokierować przygotowaniem uczniów do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym? Czy takich ludzi należy umieścić w kategorii „podawacz książek”? Czy utrzymywanie, że ich degradacja nie przyniesie szkody placówkom edukacyjnym, jest uzasadnione?
Z wyrazami szacunku,
nauczyciele akademiccy kształcący przyszłych nauczycieli bibliotekarzy
oraz studenci
Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego
Źródło: Nowy EBIB