Polecamy

List protestacyjny do Pani Minister Hall

Data dodania: 08.04.2011

Łódź, dn. 23 marca 2011 r.

Nauczyciele akademiccy oraz studenci Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego

do Pani MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ Katarzyny Hall

LIST PROTESTACYJNY

W imieniu nauczycieli akademickich oraz studentów Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego, kierujemy do Pani Minister list, wyrażający nasz protest wobec propozycji zmiany statusu nauczycieli bibliotekarzy.

Uważamy, że:

  1. Propozycje nie uwzględniają rzeczywistej roli bibliotekarzy szkolnych w podnoszeniu jakości i efektywności pracy szkoły.
  2. Dzielenie nauczycieli na "tablicowych" i „nietablicowych” jest wynikiem nieznajomości specyfiki pracy dydaktycznej, również bibliotekarzy szkolnych, którzy na lekcjach z zakresu edukacji czytelniczej i informacyjnej (a takie wciąż prowadzą na życzenie dyrektorów szkół i nauczycieli przedmiotowych), tablicę również wykorzystują.
  3. Przekazanie samorządom uprawnień do określania czasu pracy, warunków pracy oraz sposobu wynagradzania nauczycieli bibliotekarzy, może doprowadzić do uzależnienia jakości edukacji jedynie od możliwości finansowych i organizacyjnych samorządów.
  4. Władze samorządowe nie zostały (i prawdopodobnie nie zostaną) odpowiednio przeszkolone, aby decydować komu i na jakich zasadach należałby się awans na kolejny stopień w nauczycielskiej hierarchii.
  5. W ostatnim czasie narasta marginalizowanie roli bibliotek szkolnych w procesie edukacji, akceptuje się zwalnianie nauczycieli bibliotekarzy, przyzwala na swobodną interpretację i łamanie obowiązującego prawa przez organy prowadzące szkoły, nie wykorzystuje się kompetencji informacyjnych i dydaktycznych nauczycieli bibliotekarzy – wykształconych jako specjalistów w zakresie przygotowania uczniów do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym.
  6. Nie dostrzega się faktu, że biblioteki szkolne są także placówkami wprowadzającymi w świat wartości kulturalnych, że promują humanistyczne ideały i upowszechniają czytelnictwo, a pracujący w nich bibliotekarze pełnili zawsze i nadal powinni pełnić funkcje wychowawcze.

Jednocześnie informujemy, że nie każdy student kierunku Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, przygotowywany do pracy w bibliotece, zdobywa kompetencje dydaktyczne. Aby zostać nauczycielami, wybrani studenci (w ramach zajęć fakultatywnych), zgodnie ze standardami nauczania (Zarządzenie z 2004 r.) na poziomie wyższym, odbywają zajęcia z zakresu psychologii, pedagogiki, emisji głosu, technologii informacyjnych, języka obcego i dydaktyki przedmiotowej (zarządzanie informacją, edukacja czytelnicza). Zajęcia te uzupełniane są o praktyki studentów w trakcie trwania roku akademickiego jak i poza.

Nauczyciele akademiccy wkładają wiele pracy, by przygotować profesjonalistów w zakresie zarządzania informacją i animatorów czytelnictwa w szkole. Nie ma lepszych specjalistów od wyszukiwania, selekcjonowania, porządkowania, opracowywania, dokumentowania, przetwarzania i tworzenia nowych informacji, którzy ponadto są przygotowywani do przekazywania swojej wiedzy zgodnie z zasadami dydaktyki. Nikt nie jest w stanie, lepiej niż bibliotekarz, pokierować przygotowaniem uczniów do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym? Czy takich ludzi należy umieścić w kategorii „podawacz książek”? Czy utrzymywanie, że ich degradacja nie przyniesie szkody placówkom edukacyjnym, jest uzasadnione?

Z wyrazami szacunku,
nauczyciele akademiccy kształcący przyszłych nauczycieli bibliotekarzy
oraz studenci
Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego

Źródło: Nowy EBIB


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP