Czym jest kodowanie? Jak się tworzy gry? W jaki sposób kreatywnie spędzić wolny czas z rówieśnikami oraz jak wykorzystywać nowe technologie do nauki, twórczej zabawy i rozrywki? Tego dowiedzieli się uczestnicy „Ferii dobrze zaprogramowanych”, którzy odwiedzili Miejską Bibliotekę Publiczną w Jaśle.
W dniach 29 stycznia – 9 lutego br. dzieci, młodzież oraz seniorzy odwiedzający bibliotekę wzięli udział w cyklu spotkań poświęconych nowym technologiom, podczas których poznawali tajniki obsługi tabletów, twórczo spędzali czas w gronie rówieśników i dobrze się bawili.
Najmłodsi czytelnicy na zajęciach z tabletami poznali interaktywne książeczki, ciekawe programy edukacyjne, gry i aplikacje w rzeczywistości rozszerzonej, dzięki którym, bawiąc się, można się wiele nauczyć. W czasie zajęć, dzieci obejrzały film „Owca w sieci”, poznając zagrożenia czyhające w Internecie i dowiedziały się jak bezpiecznie się w nim poruszać, nie narażając siebie i bliskich na niebezpieczeństwo. Zobaczyły jak wyglądają kosmiczne pojazdy w trójwymiarze i same spróbowały swoich sił jako konstruktorzy, budując przestrzenne modele z kartonowych pudełeczek i papieru. Za pomocą kredek i własnej wyobraźni stworzyły rysunki kolorowych rajskich ptaków, fajerwerków oraz różnych pojazdów i ożywiły je na tablecie w aplikacji Quiver. Za sprawą aplikacji Pszczoła poznały sekrety tych niezwykłych owadów, zobaczyły z jakich elementów zbudowany jest ul i sprawdziły swoją wiedzę rozwiązując krótki quiz. Tajemnice prastarej polskiej osady uczestnicy zajęć odkrywali z programem 3D W gnieźnieńskim grodzie, a podczas zabawy Sleeveface, jak na bibliotekę przystało, popularyzowali książki ukazując na zdjęciach swoje ulubione tytuły.
Podczas „Ferii dobrze zaprogramowanych” nie zabrakło zajęć dla fanów gier komputerowych i programowania. Dzieci w wieku 10-12 lat poznały podstawy kodowania w Scratch’u. Uczestnicy zajęć Modnie i wygodnie stworzyli „przebierankę”, która pozwoliła na szybką zmianę stroju wybranej postaci. Powstały garderoby dla księżniczek, piosenkarek, sportowców i wojowników. Na zajęciach Obrońcy galaktyki, młodzi koderzy zaprojektowali grę, umożliwiającą zestrzelenie obcych statków i ocalenie Galaktyki przed atakiem najeźdźców. Również Mistrzowie Kodowania mieli okazje poszerzyć swoje umiejętności podczas spotkania Poszukiwanie skarbów ze Scratchem, na których poznali zasady tworzenia platformówek.
Na młodzież przez całe ferie w Strefie M2 czekały tablety, konsola z grami oraz znane i lubiane gry planszowe.
Seniorzy przekonali się, że nauka obsługi tabletów wcale nie musi być trudna, a umiejętność posługiwanie się tymi urządzeniami jest nie tylko przydatna, ale może także ułatwić codzienne życie. Poznali ciekawe aplikacje, z jednej strony ćwiczące pamięć i refleks, z drugiej zaś będące również miłą formą rozrywki w wolnym czasie.
Zajęcia odbywały się przez całe ferie w Bibliotece Głównej oraz w Filii nr 1, Filii nr 2 i Filii nr 3. W ramach cyklu „Ferie dobrze zaprogramowane” zorganizowano 12 spotkań, w których łącznie uczestniczyło ponad 70 osób.