Polecamy

Teatr w skrzynce zaklęty

Autor: Biblioteka: Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy w Łazach Województwo: śląskie
Data dodania: 28.05.2017

Papierowe karty i kredki, a wokół nich osoby. Momenty gwarnych rozmów i cichych pomruków, żywe gesty i sekundy zastanowienia, praca i jednoczesny odpoczynek. Tak rodzą się historie i opowieści do magicznego seansu w wyjątkowym teatrze. Słowa, obrazy i myśli… tylko tyle trzeba, aby na chwilę stać się japońskim artystą Kamishibai.

Kamishibai to dosłownie papierowy teatr – teatr ilustracji, teatr obrazkowy. Jest to japońska sztuka opowiadania historii za pomocą ilustracji wykonanych na kartonowych planszach, wsuwanych do drewnianej skrzynki, pełniącej rolę sceny.
Z tą właśnie sztuką zetknęli się wszyscy uczestnicy cyklu 4-dniowych warsztatów „Słucham, tworzę, ilustruję”, zorganizowanych podczas trwania Tygodnia Bibliotek w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy w Łazach. Warsztaty realizowane były w ramach projektu „Magiczna skrzynka”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
8 maja 2017 r. na japoński szlak opowieści wyruszyły grupy warsztatowe z Zespołu Szkół nr 1 w Łazach, Szkoły Podstawowej nr 3 w Łazach i Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Ciągowicach. Prowadząca Zofia Piątkowska – Wolska zabrała najmłodszych w nieznany im świat zaklęty w niewielkiej drewnianej skrzynce, opowiadając pokrótce o historii Kamishibai i wskazując sposób na otwarcie papierowego teatru, tak by salę warsztatową wypełniło magiczne „Sezamie otwórz się!”. Dzieci wzięły także udział w seansie głośnego czytania, a następnie wraz z prowadzącą opowiadały bajkę przy pomocy skrzynki Kamishibai, jednak była to tylko delikatna rozgrzewka przed zasadniczą częścią warsztatów. Pani Zosia z niebywałym entuzjazmem przybliżała w niej sposób tworzenia własnych unikalnych historii na kartach ilustracyjnych. Każda grupa używała „story cubes” – kostek z piktogramami, aby poznać słowa-klucze w swojej opowieści i przejść do działania pełnego pasji i zaangażowania. Po przygotowaniu ilustracji oraz tekstów stawała na małej teatralnej „scenie” i próbowała swych sił w wyjątkowych opowieściach nagradzanych gromkimi brawami.

9 maja Biblioteka stała się sceną międzypokoleniową, gdyż tego dnia w warsztatach wzięli udział uczniowie Zespołu Szkół nr 2 w Niegowonicach, Szkoły Podstawowej w Wysokiej oraz przedstawicielki Dyskusyjnego Klubu Książki. Pojawienie się osób dorosłych spowodowało szczególną mobilizację wśród grup dziecięcych, a zderzenie dziecięcej wyobraźni i dojrzałych myśli oraz talentów plastycznych ze wskazówkami pani Zosi zaowocowało niebanalnymi opowieściami ujętymi w drewniane teatralne ramy.
Trzeciego dnia progi Biblioteki na przemian wypełniał miły gwar i cichutkie szuranie kredek, gdyż 10 maj był udziałem uczniów klas IV-VI Zespołu Szkół nr 3 w Chruszczobrodzie, Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Grabowej i Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Rokitnie Szlacheckim. Były to najstarsze grupy uczniowskie biorące udział w warsztatach i ich kartonowe plansze opowiadały historie dopracowane w najdrobniejszych szczegółach.
Ostatni dzień warsztatów „Słucham, tworzę, ilustruję” należał do osób dorosłych: nauczycieli, bibliotekarzy, lokalnych twórców i członkiń teatru MIRAŻ z Miejskiego Ośrodka Kultury w Łazach. Uczestnicy spotkania dowiedzieli się więcej o historii Kamishibai oraz metodyce pracy z magicznymi skrzynkami jako atrakcyjnymi formami literackimi.
Na pytanie: „Co to Kamishibai?” koordynatorka projektu Aleksandra Gładki odpowiada: „To olbrzymi potencjał i świetny materiał do dalszej pracy z dziećmi i sposób na zaszczepienie miłości do książek”.
Pewne jest, że dzięki warsztatom „Magiczna skrzynka” prowadzonym przez Zofię Piątkowską-Wolską uczestnicy poznali Kamishibai jako sztukę pełną wrażeń, emocji i doznań estetycznych oraz jako porywające narzędzie ułatwiające naukę czytania, pisania, rysowania i opowiadania. Nauczyciele i bibliotekarze otrzymali orientalny prezent – teatr wrażeń, który umiejętnie wykorzystany, będzie żywą metodą przybliżania dzieci do bajek i czytelnictwa.

„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”

 

Tekst: Bogusława Serzysko
Fotografie: Sławomir Smoleń







Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP