Polecamy

ZUS przy wykonywaniu zlecenia i prowadzeniu firmy

Data dodania: 22.05.2017

ZUS przy wykonywaniu zlecenia i prowadzeniu firmy

Gdy przedsiębiorca wykonuje zlecenie w ramach prowadzonej przez siebie firmy, wówczas dla celów ZUS zawartej umowy zlecenia nie bierze się w ogóle pod uwagę. Jeśli jednak wykonywana umowa zlecenia nie pokrywa się z zakresem prowadzonej działalności, wtedy dana osoba ma dwa tytuły do ubezpieczeń. To, w ramach którego tytułu powinna mieć opłacane obowiązkowe składki, w głównej mierze zależy od wysokości przychodu uzyskiwanego ze zlecenia.

Jeżeli zawarta umowa zlecenia jest wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wówczas umowa zlecenia nie jest traktowana jako tytuł do ubezpieczeń (społecznych ani zdrowotnego). Rozliczenie wszelkich transakcji z tytułu wykonywanej umowy zlecenia następuje w ramach prowadzonej działalności. Dla celów podatkowych przychód z umowy zlecenia jest traktowany jako przychód z prowadzonej działalności. W takiej sytuacji jedynym tytułem do ubezpieczeń jest prowadzona działalność.

Umowy zlecenia nie należy brać pod uwagę jako tytułu do ubezpieczeń także w przypadku, gdy jej wykonawca zawrze ją z pracodawcą, u którego pracuje jednocześnie na etacie i będzie ją wykonywał w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. W takiej sytuacji składki ubezpieczeniowe pracodawca nalicza mu tylko od przychodu uzyskiwanego z umowy o pracę. Nie uwzględnia tu przychodu uzyskiwanego z wykonywanej przez pracownika umowy zlecenia.

Opłacanie obowiązkowych składek społecznych z działalności będzie oczywiście zależało – zgodnie z ogólną zasadą – od wysokości pensji z etatu. Dalej...

Źródło: winienczyma.bn.org.pl


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP