Polecamy

Niewypracowanie wymiaru czasu pracy to problem pracodawcy

Data dodania: 09.01.2017

Niewypracowanie wymiaru czasu pracy to problem pracodawcy

Bibliotekarka pracuje od poniedziałku do piątku od godziny 07.00 do 15.00, a w sobotę od godziny 08.00 do 13.00. Za pracę w sobotę odbiera 8 godzin wolnego. Czy dyrektor biblioteki może zmusić bibliotekarkę, aby te brakujące 3 godziny odpracowała w tygodniu, pracując w takim dniu 11 godzin?

Dyrektor instytucji nie może zmusić pracownicy biblioteki, aby wypracowała brakujące 3 godziny z odebranych 8 za pracę w sobotę. Wynika to z faktu, że, pracownica pracuje przez 5 dni w tygodniu po 8 godzin.

Owszem, pracownica powinna wypracować wymiar czasu pracy ustalony na dany okres rozliczeniowy zgodnie z art. 130 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp), ale pracodawca ma także obowiązek zapewnić jej przeciętnie 5-dniowy tydzień pracy oraz odpowiednią liczbę dni wolnych od pracy (art. 129 § 1 i art. 147 kp).

Jeżeli do niewypracowania wymiaru czasu pracy dojdzie dlatego, że wzywając pracownicę do pracy w dniu wolnym, dyrektor biblioteki zapewnił jej pracę tylko przez 5 godzin, a musiał oddać cały 8-godzinny dzień wolny — jest to problem pracodawcy, wynikający z tego, jaki system czasu pracy wybrał w bibliotece oraz z tego, jak organizuje czas pracy pracownicy.

Pracownica nie może oczywiście mieć zmniejszonego wynagrodzenia za pracę wynikającego z jej umowy o pracę z tego tytułu, że pracodawca zorganizował jej pracę w sposób uniemożliwiający wypracowanie obowiązującego wymiaru czasu pracy. 

Czytaj całość.

Źródło: Portal Instytucji Kultury


Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP