Wielu ludzi zna crowdfunding, ale kojarzy go głównie ze zbiórkami na pojedyncze projekty. Tymczasem to zjawisko może przyjmować formę bardziej zorganizowanej przedsprzedaży albo pożyczki. Różne formy crowdfundingu omówiła dla Was adwokat Ewa Fabian, przewodnicząca Fundacji E-waluacja.
Crowdfunding, inaczej finansowanie społecznościowe, jest jednym z elementów ekonomii współdzielenia (sharing economy). Według badań PwC w Polsce 40% obywateli zna usługi tego typu, a 28% z nich korzysta. Najbardziej rozpoznawalnym biznesem opartym na ideach współdzielenia jest obecnie Uber, ale model nie obejmuje wyłącznie przejazdów, bo przecież dotyczy właśnie także m.in. platform crowdfundingowych. Zjawisko rozwija się w bardzo szybkim tempie, doganiając w różnych obszarach bardziej tradycyjne modele. Obserwatorzy crowdfundingu (Massolution) przewidywali w 2015 roku, że inwestowanie społecznościowe do 2016 roku prześcignie model inwestowania typu venture capital.
Źródło: Dziennik Internautów