Postanowiłam się podzielić refleksją dotyczącą kampanii społecznych w mediach publicznych. Nam, Fundacji Studio Psychologii Zdrowia, udało się zamieścić spot w bezpłatnym czasie dla NGO w TVP. Ale czy osiągnęliśmy efekt?
Fundacja Studio Psychologii Zdrowia powstała z inicjatywy psychologów pracujących w Klinice Chorób Zakaźnych Wieku Dziecięcego w Warszawie. Klinika jest wiodącym ośrodkiem obejmującym swoją opieką większość dzieci żyjących z HIV z terenu całej Polski. Przez pierwsze lata działaliśmy wyłącznie na potrzeby Kliniki, jej małych pacjentów i ich rodzin (specjalistycznie, rzeczowo, socjalnie, prawnie).
Wielokrotnie spotykaliśmy się z relacjami rodziców i dzieci, dotyczących nierównego traktowania czy dyskryminacji dzieci z HIV w placówkach edukacyjnych, wychowawczych czy w służbie zdrowia. Wielokrotnie też zastanawialiśmy się, w jaki sposób poradzić sobie z tą sytuacją. Interweniowaliśmy doraźnie bezpośrednio w danych placówkach (prowadząc wykłady, jeżdżąc na miejsce, służąc nieodpłatną pomocą prawną). Nieraz zdarzały się takie sytuacje, że rodzina dziecka z HIV prosiła, by nie interweniować, godząc się z faktem dyskryminowania dziecka i na przykład przenosząc je do innej placówki lub też sama placówka chciała „uciszyć temat”, by inni rodzice się nie dowiedzieli, że „takie” dziecko jest w ich placówce, nie życząc sobie żadnych interwencji.
Źródło: ngo.pl