Obciążanie kosztów danego miesiąca wynagrodzeniami pracowników należnymi za ten okres oraz naliczonymi od nich składkami ZUS uzależnione jest od ich opłacenia w ustawowo określonych terminach. Ich niedotrzymanie powoduje, że zarówno grudniowe wynagrodzenia, jak i przypadające na nie składki stają się kosztem dopiero w następnym roku.
Wynagrodzenia i inne należności pracownicze, na podstawie art. 22 ust. 6ba ustawy o pdof i odpowiednio art. 15 ust. 4g ustawy o pdop, obciążają koszty w sposób szczególny. Poniesione na ten cel wydatki stanowią bowiem firmowe koszty podatkowe w miesiącu, za który są należne, jedynie wówczas, gdy ich wypłata lub postawienie do dyspozycji pracownika dokonane zostało w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. Reguła ta nie ma jednak zastosowania, gdy pracodawca terminów tych nie dotrzyma. W przypadku spóźnienia się z ich wypłatą lub postawieniem do dyspozycji pracownika może je zaliczyć w ciężar kosztów podatkowych dopiero w miesiącu, w którym dokona ich wypłaty lub postawi je do dyspozycji.
Źródło: winienczyma.bn.org.pl