Czy obowiązują jakieś przepisy, które nakazują pracownikom instytucji kultury nosić identyfikatory? Czy zależy to tylko od samodzielnej decyzji dyrektora? Jak noszenie identyfikatorów ma się do ochrony danych osobowych pracowników?
Obowiązek noszenia przez pracowników identyfikatorów może wynikać jedynie z regulacji wewnętrznych pracodawcy. Zwykle jest to regulamin pracy, który ustala organizację pracy, w tym zasady przebywania na terenie zakładu pracy. Wprowadzenie do regulaminu obowiązku noszenia identyfikatorów nie narusza także przepisów Ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (dalej: ustawa o ochronie danych osobowych).
Dobra osobiste człowieka obejmują w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swobodę sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnicę korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukową, artystyczną, wynalazczą i racjonalizatorską. Dobra te pozostają pod ochroną prawa cywilnego, niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach (art. 23 Ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, dalej: kc). Ochronie podlegają również dane osobowe, które obejmują wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Osobą możliwą do zidentyfikowania jest zaś osoba, której tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio.
Źródło: Portal Instytucji Kultury