W rankingu osób w wieku 16-24 lata, które kiedykolwiek napisały jakiś program komputerowy, młode Polki i Polacy zajmują dopiero 22. pozycję na 27 krajów europejskich w zestawieniu Eurostatu. Jak zachęcić najmłodszych do nauki programowania?
Średnia Unii Europejskiej w zakresie umiejętności programowania to 9 proc. Według Raportu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji z 2013 roku w Polsce wynosi ona zaledwie 6 proc. Oznacza to, że w Unii programować potrafi średnio jedna na 11 osób, w Polsce zaledwie jedna na 17. Do 2015 roku w krajach UE ma jednak brakować programistów i informatyków do obsadzenia aż 700 tys. miejsc pracy.
Umiejętność programowania to nie tylko większe szanse na ryku pracy. Chcę, by każdy uczeń na świecie miał lekcje z programowania. Nie po to, by każdy został programistą, ale by każdy nauczył się logicznego myślenia - mówił podczas wizyty w Polsce w 2013 roku Vinton Cerf, wiceprezes Google i jeden z "ojców" internetu. Nauka programowania to doskonały sposób rozwijania kreatywności i umiejętności rozwiązywania problemów, przydatnych nie tylko w pracy programisty. Droga do wprowadzenia w polskich szkołach programowania, jako osobnego przedmiotu, wciąż jest jednak daleka.
Edukację szkolną, formalną stara się uzupełniać edukacja pozaformalna. Bazuje ona na nowoczesnych, aktywnych metodach nauczania. Jedną z nich jest nauka podstaw programowania za pomocą klocków Lego Mindstorms. Jest to nowoczesne i innowacyjne narzędzie edukacyjne, jednak zbyt drogie, bo mogły z niego korzystać szkoły publiczne. Przez to narzędzie to w wielu miejscach jest niedostępne. Są firmy, które oferują zajęcia z programowania dla dzieci z wykorzystaniem Lego Mindstorms, jednak nie wszystkich rodziców na nie stać. Zajęcia w punktach GO_PRO! będą bezpłatne - podkreśla pomysłodawca sieci GO_PRO!, Bartosz Kosiński.
Sieć GO_PRO!, czyli Gminnych Ośrodków Programowania ma zachęcić młodzież w całej Polsce do nauki programowania. Początkowo w sieci znajdzie się 20 bibliotek publicznych. Zostaną one wyposażone m.in. w zestawy Lego Mindstorms, komputery typu All-in-One, tablety oraz tablice multimedialne. Rekrutacja bibliotek, w których otwarte zostaną pierwsze punkty GO_PRO! już trwa i zakończy 31 sierpnia 2014 roku. Kryteria rekrutacji sprzyjają bibliotekom z obszarów zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. W każdej z bibliotek do pracy z młodzieżą zostanie przeszkolonych 2 pracowników. Od września do końca roku przeprowadzą oni zajęcia z programowania, w których weźmie udział co najmniej 1200 uczniów ze szkół podstawowych i gimnazjalnych. Ale to dopiero początek sieci GO_PRO! W przyszłości do sieci będą mogły dołączać kolejne biblioteki. Sieć będzie rozszerzana nie tylko za publiczne, ale i prywatne pieniądze.
Dlaczego akurat biblioteki? Gdybyśmy zakładali punkty GO_PRO! w szkołach, korzystaliby z nich wyłącznie lub głównie uczniowie danej placówki. Z zajęć w bibliotekach będą mogły korzystać dzieci z różnych szkół, nie tylko z jednej - tłumaczy Bartosz Kosiński.
Pomysł stworzenia sieci GO_PRO! doceniło Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Wniosek opisujący całą inicjatywę został bardzo wysoko oceniony przez ekspertów i znalazł się na pierwszym miejscu ogólnopolskiej listy rankingowej.
Nasza sieć wzbudzała spore zainteresowanie jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem projektu. Rekrutacja rozpoczęła się 5 sierpnia, a maile i telefony w jej sprawie otrzymywaliśmy już w połowie lipca - mówi koordynatorka projektu oraz Prezes Stowarzyszenia "MERITUM", Marzena Milanowska. Projekt cieszy się także sporym zainteresowaniem branży. Prowadzimy rozmowy z wieloma światowymi firmami, które są zainteresowane partnerstwem technologicznym - dodaje.
Wśród nich jest firma kontakt.io, zajmująca się wykorzystaniem technologii Bluetooth Smart w mikro-lokalizacji, która umożliwi stworzenie wirtualnych sal warsztatowych z wykorzystaniem tabletów i smartfonów. Nasza firma wyposaży nieodpłatnie kolejne punkty GO_PRO! w swoje rozwiązania technologiczne. Pierwszy punkt GO_PRO! bazujący na rozwiązaniach firmy kontakt.io zostanie uruchomiony na początku przyszłego roku - mówi Szymon Niemczura, CEO kontakt.io.