Polecamy

Uczmy dzieci jak robić roboty

Data dodania: 19.08.2014

Uczmy dzieci jak robić roboty

W rankingu osób w wieku 16-24 lata, które kiedykolwiek napisały jakiś program komputerowy, młode Polki i Polacy zajmują dopiero 22. pozycję na 27 krajów europejskich w zestawieniu Eurostatu. Jak zachęcić najmłodszych do nauki programowania?

Średnia Unii Europejskiej w zakresie umiejętności programowania to 9 proc. Według Raportu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji z 2013 roku w Polsce wynosi ona zaledwie 6 proc. Oznacza to, że w Unii programować potrafi średnio jedna na 11 osób, w Polsce zaledwie jedna na 17. Do 2015 roku w krajach UE ma jednak brakować programistów i informatyków do obsadzenia aż 700 tys. miejsc pracy.

Umiejętność programowania to nie tylko większe szanse na ryku pracy. Chcę, by każdy uczeń na świecie miał lekcje z programowania. Nie po to, by każdy został programistą, ale by każdy nauczył się logicznego myślenia - mówił podczas wizyty w Polsce w 2013 roku Vinton Cerf, wiceprezes Google i jeden z "ojców" internetu. Nauka programowania to doskonały sposób rozwijania kreatywności i umiejętności rozwiązywania problemów, przydatnych nie tylko w pracy programisty. Droga do wprowadzenia w polskich szkołach programowania, jako osobnego przedmiotu, wciąż jest jednak daleka.

"Do robota!", czyli czas coś zmienić

Edukację szkolną, formalną stara się uzupełniać edukacja pozaformalna. Bazuje ona na nowoczesnych, aktywnych metodach nauczania. Jedną z nich jest nauka podstaw programowania za pomocą klocków Lego Mindstorms. Jest to nowoczesne i innowacyjne narzędzie edukacyjne, jednak zbyt drogie, bo mogły z niego korzystać szkoły publiczne. Przez to narzędzie to w wielu miejscach jest niedostępne. Są firmy, które oferują zajęcia z programowania dla dzieci z wykorzystaniem Lego Mindstorms, jednak nie wszystkich rodziców na nie stać. Zajęcia w punktach GO_PRO! będą bezpłatne - podkreśla pomysłodawca sieci GO_PRO!, Bartosz Kosiński.

Sieć GO_PRO!, czyli Gminnych Ośrodków Programowania ma zachęcić młodzież w całej Polsce do nauki programowania. Początkowo w sieci znajdzie się 20 bibliotek publicznych. Zostaną one wyposażone m.in. w zestawy Lego Mindstorms, komputery typu All-in-One, tablety oraz tablice multimedialne. Rekrutacja bibliotek, w których otwarte zostaną pierwsze punkty GO_PRO! już trwa i zakończy 31 sierpnia 2014 roku. Kryteria rekrutacji sprzyjają bibliotekom z obszarów zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. W każdej z bibliotek do pracy z młodzieżą zostanie przeszkolonych 2 pracowników. Od września do końca roku przeprowadzą oni zajęcia z programowania, w których weźmie udział co najmniej 1200 uczniów ze szkół podstawowych i gimnazjalnych. Ale to dopiero początek sieci GO_PRO! W przyszłości do sieci będą mogły dołączać kolejne biblioteki. Sieć będzie rozszerzana nie tylko za publiczne, ale i prywatne pieniądze.

Dlaczego akurat biblioteki? Gdybyśmy zakładali punkty GO_PRO! w szkołach, korzystaliby z nich wyłącznie lub głównie uczniowie danej placówki. Z zajęć w bibliotekach będą mogły korzystać dzieci z różnych szkół, nie tylko z jednej - tłumaczy Bartosz Kosiński.

Kolejne punkty, jak grzyby po deszczu

Pomysł stworzenia sieci GO_PRO! doceniło Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Wniosek opisujący całą inicjatywę został bardzo wysoko oceniony przez ekspertów i znalazł się na pierwszym miejscu ogólnopolskiej listy rankingowej.

Nasza sieć wzbudzała spore zainteresowanie jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem projektu. Rekrutacja rozpoczęła się 5 sierpnia, a maile i telefony w jej sprawie otrzymywaliśmy już w połowie lipca - mówi koordynatorka projektu oraz Prezes Stowarzyszenia "MERITUM", Marzena Milanowska. Projekt cieszy się także sporym zainteresowaniem branży. Prowadzimy rozmowy z wieloma światowymi firmami, które są zainteresowane partnerstwem technologicznym - dodaje.

Wśród nich jest firma kontakt.io, zajmująca się wykorzystaniem technologii Bluetooth Smart w mikro-lokalizacji, która umożliwi stworzenie wirtualnych sal warsztatowych z wykorzystaniem tabletów i smartfonów. Nasza firma wyposaży nieodpłatnie kolejne punkty GO_PRO! w swoje rozwiązania technologiczne. Pierwszy punkt GO_PRO! bazujący na rozwiązaniach firmy kontakt.io zostanie uruchomiony na początku przyszłego roku - mówi Szymon Niemczura, CEO kontakt.io.














Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP