Warsztaty, które odbyły się 20 listopada, w siedzibie Instytutu Książki w Warszawie, miały na celu omówienie zasad działania fundraisingu oraz korzyści jakie mogą płynąć ze współpracy z fundraiserem. Dzięki spotkaniu uczestnicy poznali dobre i złe praktyki związane z pozyskiwaniem dodatkowych środków na działalność biblioteki lub przeprowadzanie zaplanowanych akcji.
Pierwsza część spotkania poświęcona była fundraisingowi w praktyce na przykładzie kampanii „Wyobraźnia czyni cuda — wyczaruj z nami magiczną bibliotekę", którą przeprowadził fundraiser i jednocześnie pracownik Biura ZG SBP, Małgorzata Woźniak, legitymująca się certyfikatem European Fundrising Association (EFA). Opowiedziała ona o tym, czym dokładnie jest fundraising, omówiła narzędzia i techniki budowania kontaktów ze sponsorem oraz jak skutecznie przeprowadzić kampanię we własnej organizacji.
Druga cześć, prowadzona przez redaktor naczelną portalu sbp.pl, Małgorzatę Szmigielską, dotyczyła strony www jako narzędzia pozyskiwania korzyści. Przybliżone zostały cztery najważniejsze źródła finansowania – patronaty, reklamodawcy, granty oraz dwustronne porozumienia.
Ostatnim elementem warsztatów było wystąpienie Sylwii Czub-Kiełczewskiej, pracownika działu strategii i rozwoju MAK-a+ w Instytucie Książki. Podzieliła się ona z uczestnikami własnym doświadczeniem w budowaniu trwałych relacji z punktu widzenia fundatora, a także pomogła znaleźć odpowiedzi na tak istotne kwestie, jakimi jest planowanie pozyskiwania środków, dobór sponsora do planowanej akcji, zaprezentowanie się przed sponsorem czy konkretne korzyści, które można mu zaproponować.