Drogi czytelniku, czy jesteś gotowy i masz tak bardzo otwarty umysł by zrozumieć czym jest ten poszarpany, niejednokrotnie cerowany, wypłowiały, tak bardzo zwykły miś?
Każde dziecko potrzebuje mieć swojego „misia” i to niekoniecznie dosłownie. Czasami jest to zwykły sprany już pluszak czy ulubiona lalka , która zna wiele dziecięcych sekretów, smutków i radości. Nie dziwmy się, że nasza pociecha wszędzie zabiera ze sobą swojego ulubieńca, wszak to jego najlepszy przyjaciel, który jest przy nim zawsze.
Ta książka nie jest nudnym poradnikiem, to raczej pełna wskazówek wyprawa do świata dzieci. Po jej przeczytaniu odkrywamy to, o czym w zasadzie już wiedzieliśmy ale nie mieliśmy pojęcia jak bardzo jest ważne.
Justyna Binio, autorka książki „Miś - zabawka - bohater literacki - wzór wychowawczy” otwiera nam oczy na świat dziecka, na jego potrzeby. Pokazuje jak ważnym jest kontakt małego człowieka ze światem fantazji, baśni i marzeń. Z przestrzenią, która dla małych dzieci jest równie ważna jak świat realny, ba nawet bywa z nim nierozłączna. To co się dzieje w główkach małych dzieci to prawdziwa bajka. Mimo tego, że uczą się bardzo szybko i potrafią się zachować w wielu sytuacjach, dzieci nie rozumieją zagrożeń. Nie ze wszystkimi problemami w życiu potrafią sobie poradzić.
To nam, rodzicom i opiekunom przynależy pomoc i pełnienie roli drogowskazu w wyborze właściwej drogi.
W bajkach, baśniach i opowiadaniach dla dzieci, nawet tych najkrótszych, znajdziemy ogromną pomoc, czasami nawet gotowe odpowiedzi na trudne dziecięce pytania. To w nich dzieci dostrzegą zderzanie się różnych charakterów. Poznają zabawne sytuacje a także całkiem nowe kłopoty. Nauczą się śmiać i płakać dokładnie wtedy kiedy trzeba.
To nie nowość, że dziecko utożsamia się z ulubionym bohaterem literackim. Zatem to właśnie do nas, rodziców i opiekunów należy wskazanie takiej literatury, która nie tylko zaciekawi najmłodszych, ale przede wszystkim nie zrobi im krzywdy.
Małe dziewczynki prawie zawsze chcą być księżniczkami a chłopcy mężnymi rycerzami. Dzieci często powielają zachowania ulubionych bohaterów w rzeczywistości, dlatego warto zadbać o to, by do dzieci trafiały takie książki, które będą promowały pozytywne wzorce osobowe, odpowiednie wiekowo dla dzieci. Tytułowy „miś” jest według autorki przykładem wzorca, który zajmuje szczególne miejsce w literaturze dla dzieci (Kubuś Puchatek, Miś Paddington). Lecz tak naprawdę miś nie musi w rzeczywistości być misiem, może być dowolną postacią, z którą kilkulatek zechce się zaprzyjaźnić.
Książka zawiera wiele propozycji zabaw, zajęć i wystaw dla których inspiracją jest „miś”.
Polecam ta książkę wszystkim tym, którzy w jakikolwiek sposób uczestniczą w procesie wychowania małych dzieci. A więc jest to dobra książka dla rodziców, opiekunów, nauczycieli i bibliotekarzy oraz wszystkich tych, którzy pragną poznać barwny i skomplikowany dziecięcy świat!
nad. Anna Czelin-Bujnicka
Recenzja została nadesłana w ramach facebookowej akcji „Książka za recenzję”. Wszystkich zainteresowanych otrzymaniem wydawnictw Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich zapraszamy do śledzenia naszego profilu:
https://www.facebook.com/StowarzyszenieBibliotekarzyPolskich